Kleine guerrilla in verzekeringsland

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Misschien heb je ze de afgelopen dagen al gezien: de abri's met het logo van een bekende verzekeraar, maar dan met de naam 'Datzo' in plaats van de eigen naam. En als marketeer denk ik dan natuurlijk direct "ha, leuk, een nieuwe guerrilla actie". En da's maar goed ook, want we kunnen wel wat vuurwerk gebruiken in verzekeringsland!
(bron foto: )

Enige weken geleden ik al van de komst van . Toen werd de site nog in alle stilte gelanceerd, maar dat is inmiddels aan het veranderen. Want sinds enkele dagen hangt Nederland dus vol met 'Datzo'. Grappig is dat je de logo's van de verzekeraars die op de hak worden genomen direct herkent. Ondanks het feit dat er 'Datzo' staat. Dat zegt in ieder geval iets over de kracht van logo's als die van FBTO, Ohra en Centraal Beheer.

Maar dat is natuurlijk niet waar het Ditzo om te doen is. Ditzo is zich duidelijk aan het afzetten tegen de dienstverlening van andere verzekeraars, die ze blijkbaar tot 'Datzo' hebben omgedoopt. Waar dat uit blijkt? Nou, kijk bijvoorbeeld maar eens op (want dat is tenslotte wat je tegenwoordig doet als je een nieuw merk ziet, direct de url opzoeken). Een site die flink de draak steekt met hoe verzekeraars met klanten omgaan.

Zo stikt de site van de tabbladen, heb je de meest belachelijke verzekeringen, worden verschillende premies lukraak bij elkaar opgeteld, krijg je sleutelhangers cadeau, enzovoorts enzovoorts. En wil je ergens op klikken dan krijg je een disclaimer voor je kiezen, gevolgd door de disclaimer van de disclaimer. Op zich leuk uitgevoerd dus. En behoorlijk gedetailleerd ook. Bel bijvoorbeeld maar eens naar het vermelde telefoonnummer? Puntje voor Ditzo dus.

Maar echt leuk wordt het wanneer je naar de reacties van de in de campagne gebruikte concurrenten kijkt. Zo zag Ohra de bui blijkbaar al een tijdje hangen en hebben ze snel geregistreerd. Om daar vervolgens een gephotoshopte afbeelding van een Datzo abri op te plaatsen (leuk detail: de abri op de desbetreffende foto staat voor het kantoor van Ohra in Arnhem). Puntje voor Datzo.

Daarnaast hebben zowel Ohra, als FBTO als Centraal Beheer ingekocht op datzo, zoals je kan zien wanneer je Datzo als zoekterm intikt bij . Ook weer een puntje voor Datzo dus. Ditzo vind je dan weer niet terug tussen de zoekresultaten, maar dat is vast omdat zij niet geassocieerd willen worden met Datzo. Puntje voor Ditzo dus weer.

Kortom, de strijd is gestart en de partijen houden elkaar nog aardig in evenwicht. Ik ben erg benieuwd wie als eerste de volgende stap gaat zetten. En welke ?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie