Advertentie

Kutreclames uit de verkoop, dat is best lullig

Leuk idee, een boekje met highlights van 'Kutreclames'. Maar de samensteller had het de leden vooraf wel even moeten vragen, vindt Scato van Opstall.

Kutreclames is een besloten Facebookgroep, ooit begonnen door regisseur Roel Welling. Inmiddels telt-ie 5839 leden, voor de helft reclamemakers en voor de rest amateur reclamebashers.

Niets wordt ontzien: kromme mkb-copy op bestelbusjes, lifestylecommercials die druipen van de clichés, het eeuwige stockmodel Ariane, schapkaartverhaspelingen, socialemediamissers of vintage kut-met-haar-reclames.

Door leden gesignaleerd en vooral ook becommentarieerd, wat het nog veel leuker maakt. Allemaal snedige types en niemand maakt van z’n hart een moordkuil. Dat hoeft ook niet in de beslotenheid van bijna 6000 gelijkontstemde mensen. 

Boekje maken

Totdat iemand besloot een boekje te maken van alle highlights. Da’s een leuk idee, maar dat kun je beter eerst met de achterban overleggen. Het is tenslotte een besloten groep.

Oké, de beheerder was wel geïnformeerd, maar de leden vernamen uit de vakpers en via BNR Nieuwsradio dat het boek al gedrukt was. Of via Lindanieuws.nl, dat meteen een graantje meepikt door een linkje naar het partnerprogramma van bol.com. Profi! 

De initiatiefnemer was dan ook geen naïeve creatief met lief boekjesplan, maar presenteert zich als ‘mediaondernemer Richard Otto, bekend van de bestsellers Namespotting, Verdwenen Merken en Vroom & Dreesmann’.

Slim of slinks?

Binnen de kortste keren verscheen er een scheur in Kutreclames. Was dit heel slim of uitermate slinks? Mensen die niet geciteerd wilden worden, royalty’s eisten of het ‘niet zo netjes’ vonden, stonden lijnrecht tegenover de rekkelijken.

Die betichtten de anderen van jaloezie: had je het zelf maar moeten bedenken. Of ze meenden domweg dat alles op Facebook, besloten pagina of niet, vrij is van auteursrecht (da’s niet waar trouwens).

He-le-maal niks verdienen

Vermeende zuurpruimen kregen een pot augurken als antwoord en arme Richard vroeg zich af of iemand de kosten wilde overnemen, want aan ‘een paar honderd boekjes’ valt he-le-maal niks te verdienen. 

Wat dan weer raar is voor een bestseller-uitgever. Als zo’n copy/paste boekje gaat lopen en je oplage gaat boven de 10.000 is dat geen kutreclame voor je zaak. Had het nou even vooraf gevraagd!

Als je 6000 leden laat opt-innen als co-auteur worden ze kopers en ambassadeurs. Waren de kosten door crowdfunding gedekt en kan de gezamelijke winst naar een goed doel. 

Helaas. Door al het gekrakeel is Kutreclames nu uit de verkoop gehaald. Best lullig.

Advertentie