Liberty komt met bod op Ziggo, merk UPC verdwijnt

UPDATE Een fusie met UPC komt steeds dichterbij. Liberty prefereert na de fusie Ziggo als merknaam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Liberty Global heeft een bod van 34,53 euro per aandeel uitgebracht op Ziggo. Het bestuur en de raad van commissarissen van de kabelmaatschappij staan unaniem achter het bod.  Ziggo wordt gewaardeerd op circa 10 miljard euro.

Uit het persbericht dat het Amerikaanse concern rondstuurde, blijkt dat na de fusie de naam UPC verdwijnt en de Nederlandse activiteiten vanuit het Ziggo-hoofdkwartier worden aangestuurd. Ziggo wordt daarmee ook de merknaam voor alle diensten. Liberty Global spreekt van een &;sterk nationaal merk&;. De rebranding gaat pas volgend jaar gefaseerd in.

Begin januari werd al duidelijk dat Liberty Global nog voor het einde van de maand met een overnamebod op Ziggo zou komen. Dat Ziggo en UPC samengaan, is daarmee waarschijnlijk. Omdat Liberty al eigenaar is van UPC, wordt bij het slagen van de overname 90 procent van de Nederlandse huishoudens bereikt.

Banen
Cfo Bert Groenewegen van Ziggo meldt dat er &;absoluut banen verloren gaan&; bij de fusie. Het is nog te vroeg om te zeggen om hoeveel banen het gaat.

Fusie onderzocht
Een fusie tussen UPC en Ziggo zou zo&;n grote dominantie op de Nederlandse markt betekenen, dat er vrijwel zeker een onderzoek komt. Gaat Ziggo akkoord met het bod, dan zal in eerste instantie Brussel naar de fusie kijken. Daarna gaat de Nederlandse toezichthouder ACM zich erover buigen, zo meldt woordvoerder Murco Mijnlieff. &;Dan kunnen wij een verwijzingsverzoek doen bij de Europese Commissie. Die kan dat wel of niet geheel of gedeeltelijk honoreren.&

Groenewegen zegt te verwachten dat de fusie geen concurrentiebeperkende gevolgen zal hebben. &;Aan de keuzevrijheid van de klant verandert niets. De concurrentie zal eerder scherper worden.&;

Maar volgens Hans Vedder, hoogleraar mededingingsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, zal het niet makkelijk worden om de overname erdoor te krijgen bij concurrentiewaakhond ACM of de Europese Commissie.  Vedder: &;Media-aanbieders als SBS of Discovery Channel zullen straks zaken moeten doen met één machtige partij die bijna de hele kabelmarkt in het land in handen heeft. Liberty hoeft dan amper rekening te houden met concurrentie en zal aan deze aanbieders hoge prijzen kunnen vragen om hun programma&;s door te geven via het kabelnetwerk.&;

Reclame/media
Het reclamebureau van UPC is JWT Amsterdam. UM is het mediabureau. Voor Ziggo zijn dat respectievelijk DDB & Tribal Amsterdam en ZenithOptimedia.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie