Markt voor smart-home-apparatuur groeit langzaam

Slimme speakers en slimme thermostaten komen nu nog het vaakst voor.

Hoewel het aantal spelers op de markt voor smart-home-apparaten groeit, blijft het bezit van die apparaten in Nederland nog beperkt. Dat concludeert althans Telecompaper dat recent een rapport publiceerde over de ontwikkelingen op dit gebied.

Op afstand bedienen
Met een penetratie van 12 tot 13 procent zijn slimme speakers en slimme thermostaten de twee smart-home-producten die het vaakst voorkomen in Nederlandse huishoudens. Telecompaper stelt dat de belangrijkste redenen om een slimme variant te kopen van traditionele huishoudelijke apparatuur schuilen in het extra comfort en de mogelijkheid het apparaat op afstand te bedienen. Telecompaper: ‘Nu meer spelers – zoals operators, producenten, platformaanbieders - zich op de markt mengen, zal het bezit langzaam groeien. Naast operators, producenten en platformaanbieders zijn ook retailers (zoals Ikea) en verzekeraars zich op de markt aan het roeren.’


Smart thermostaat van Eneco: Toon

Google Home
Maar het gaat voorlopig om een bescheiden groei. Telecompaper: ‘Ten opzichte van vorig jaar is er qua bezit en redenen om een slim apparaat voor in huis te kopen weinig veranderd. Slimme thermostaten hebben het grootste aandeel (13 procent), deels omdat een aantal energieleveranciers deze apparaten vaak voordelig aanbieden aan nieuwe klanten. Slimme speakers zoals van Sonos (Alexa van Amazon of Google Home zijn nog niet beschikbaar in Nederland) volgen met 12 procent. Slimme camera’s en verlichting volgen daar weer op met 8 en 7 procent.’

Komend jaar
Uit het onderzoek komt naar voren dat deze percentages ongeveer gelijk liggen aan het aandeel van consumenten dat van plan is zulke apparaten in de komende twaalf maanden aan te schaffen (13 procent voor een slimme speaker, 12 procent een slimme thermostaat en slimme camera en 11 procent slimme verlichting).

De Amazons, Apple’s en Google’s
Telecompaper verwacht dat de markt nog niet snel zal groeien zolang grote partijen als Amazon (Alexa), Apple en Google hun smart-home-producten niet direct in Nederland verkopen. Telecompaper: ‘Nederlandse start-ups zoals ThermoSmart of Homey proberen al wel een voet aan de grond te krijgen door eigen producten of een eigen smart hub aan te bieden, maar in veel huishoudens is het aantal verbonden apparaten nog te gering om een aansturende hub zinvol te maken.’

Topbeeld: 123rf
Beeld in tekst: Eneco

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie