Mediagebruik in de boardroom nauwelijks veranderd

Het kijk- en luistergedrag van topbestuurders is vrij traditioneel, ondanks de grote nieuwshonger. Dat blijkt uit onderzoek van Management Scope.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Management Scope voerde hetzelfde onderzoek vijf jaar geleden ook uit. Het mediagebruik van CEO’s, leden van raden van bestuur en commissarissen is sindsdien niet wezenlijk veranderd.

60 procent van de doelgroep leest een gedrukte ochtendkrant. 45 procent van de ochtendkrantlezers leest Het Financieele Dagblad. De Volkskrant en De Telegraaf worden beduidend minder goed gelezen: in beide gevallen door 13 procent van de doelgroep. 5 van de in totaal 96 ondervraagden leest ook Financial Times bij het ontbijt. Management Scope concludeert dat de nieuwsconsumptie op boardroomniveau niet al te internationaal georiënteerd is. (De meest gelezen avond- en weekendkrant (50 pct) is NRC Handelsblad.)

Veel minder bestuurders nemen het nieuws tot zich via smartphone of tablet: nog maar 22,9 procent, terwijl 17 procent de papieren krant afwisselt met smartphone of tablet. Dat heeft wellicht iets te maken met de leeftijd van de ondervraagden. Driekwart van hen is tussen 40 en 65 jaar oud.

De meeste bestuurders checken wel de online nieuwsalerts over hun eigen bedrijf en die van concurrenten, nog voordat zij het huis verlaten. Televisie staat ’s ochtends meestal niet aan in maison bestuursvoorzitter en ook de radio speelt voor vertrek naar het werk geen rol van betekenis. In de auto staan Radio 1 en BNR Nieuwsradio nog altijd op de eerste twee voorkeuzetoetsen.

What’s new?
In de afgelopen vijf jaar hebben we social media sterk zien opkomen. Die social media veroorzaken in de boardroom een waterscheiding. Er zijn actieve bloggers en twitteraars onder de bestuurders, maar anderen kijken er in het geheel niet naar om. De waterscheiding staat los van leeftijd en functie, laat het onderzoek zien. De meerderheid erkent wel de zakelijke meerwaarde van social media.

Enkele kerncijfers:
34 pct checkt Twitter bij de koffie
64 pct gebruikt Linkedin
15 pct schrijft een blog

Overigens zijn de meeste bestuurders terughoudend met het gebruik van sociale media voor privédoeleinden. Er is angst voor schending van privacy, afbreukrisico en reputatieschade. Zakelijke relaties en journalisten lezen immers mee. Ook zegt een deel van de bestuurders niet te weten waar ze de tijd vandaan zou moeten halen om actief te zijn op social media. Bestuurders en commissarissen staan niet bekend als early adopters.

Tijdens kantooruren proberen bestuurders de ‘media madness’ te weren. De smartphone gaat uit tijdens de vergadering en het onderzoek ving ook geluiden op als ‘mediavrije lunch’, ‘dat hijgerige twitter’ en ‘ik wil geen netwerk opgedrongen krijgen.’

Privé mediagebruik
Naast Radio 1 en BNR Nieuwsradio, wordt ook op Radio 4 en 538 afgestemd. Veelgenoemde televisieprogramma’s zijn NOS Journaal (60 pct), RTL Nieuws (18 pct), Nieuwsuur (25 pct) en Pauw en Witteman (30 pct).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie