Nederland fashionland?

Dit voorjaar komt Vogue Magazine naar ons kikkerlandje. Jaren werd Nederland niet echt serieus genomen door echte modelanden als Frankrijk en Italië. Frankrijk zette de eerste stap met L’officiel Magazine te lanceren en nu durft Voque zich ook in ons landje te vestigen. Worden we nu dan eindelijk geaccepteerd door de mode-industrie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland is er klaar voor, maar zijn de mensen (lees het gewone volk) daar klaar voor? Want de grote steden niet meegerekend, loopt de gemiddelde Nederlander er nog niet erg hip bij. Ons land is veel te klein en nuchter om mode echt op de kaart te zetten, dat is de reden dat ambitieuze ontwerpers nog steeds hun heil in het buitenland zoeken. Onlangs is er een rel ontstaan tussen Elite modellenbureau en een aantal modellen van het programma ‘Hollands next topmodel’. De winnares wordt een contractgarantie van € 75.000,- euro beloofd maar krijgt uiteindelijk een bedrag van maximaal € 10.000,-. Er zijn al modellen die een rechtszaak zijn gestart tegen Elite Modellenbureau en overwegen ook stappen tegen de programmaproducer en zender te nemen. Hoe kan je deze belofte ook waarmaken als een model in Nederland voor een modeshoot ongeveer € 300,- per dag krijgt? Dan moet ze veel opdrachten binnen halen of moet ze meteen internationaal bekend worden. Een onmogelijke taak, lijkt mij.

In 2010 heeft Bart Maussen, Amsterdam Fashion Week, overgenomen. De vraag is of het hem veel heeft opgeleverd. Hij probeert de link te maken naar een breder publiek. Dat is nodig om het hoofd boven water te houden. Alleen het gewone publiek zit niet te wachten om tussen de fashionista’s allerlei leveranciers te bezoeken.

Slimmer is het concept 'The Fashionlisst' van Mauritz Briët en Anna Liss, een beurs naast de huishoudbeurs waar vooraanstaande merken zoals Gucci en YSL met flinke kortingen worden aangeboden. Deze organisatoren hebben het gevoel voor high end mode gecombineerd met kortingen en huishoudbeurs, wat natuurlijk de gemiddelde Nederlander nog steeds het meest aanspreekt. Couturiers in Nederland hebben het nog steeds erg zwaar. Couturiers die voor H&M ontwerpen, vinden daarentegen gretig aftrek bij het grote publiek. Want we blijven Nederlanders, high end fashion is nog steeds voor een zeer selecte doelgroep. De gemiddelde Nederlander wil er wel goed uitzien maar het moet betaalbaar en vooral makkelijk draagbaar zijn. Laat Voque Magazine maar komen, want kijken doen we wel graag!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie