Nieuw beleid Google News biedt PR-prof veel kansen - 5 actiepunten

Google News laat binnenkort ook persberichten zien, naast nieuwsberichten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Koop Brandsma]

De (meestal) weggestopte perspagina van je bedrijf kan straks veel traffic tegemoet zien, aangezien . Dat is mooi. Niet alleen om je persbericht te laten zien, maar ook om alle andere content onder de aandacht te brengen.

Deze 5 dingen moet je nu meteen gaan doen, om er straks maximaal te kunnen profiteren.

1. Voeg links naar andere content toe vanuit je persbericht

De eerste en meteen de belangrijkste stap die voorlichters en pr-professionals met hun webteam moeten bespreken is het opnemen van contentlinkjes in hun persberichten. Relevante content die door een bedrijfsredactie zijn geschreven kunnen tussen alinea’s worden vermeld. Wij doen het nu op contentplatformen zoals , om lezers dieper de content in te zuigen.

2. Zet direct een lead capture-formulier in je persbericht om leads te binden

Een tweede belangrijk gevolg is dat we direct leads kunnen verbinden aan persberichten. We adviseren klanten vaak om een whitepaper te schrijven over het onderwerp van het persbericht. Ook baseren wij vaak ons nieuws op een onderzoeksrapport. Bied, om leads aan je te binden, de whitepaper direct vanuit het persbericht aan. Vraag in ruil daarvoor enkele gegevens van de geïnteresseerde downloader via een lead capture-formuliertje. De gegevens van de downloader gaan direct je database in.

3. Nu echt: maak infographics voor meer site-traffic op de lange termijn

De effectiviteit van meegestuurde infographics neemt af omdat veel redacties liever zelf een infographic maken. Begrijpelijk. De move van Google creëert echter een kans om je ‘saaie’ en feitelijke persbericht op een lekkere, grafische manier toe te lichten. En doordat er meer verkeer op je perspagina komt, worden je infographics beter bekeken. Google zal dit ook zien en de infographics waarschijnlijk hoger terug laten komen in de zoekresultaten. En dat is weer goed voor het long-tail zoekverkeer op je site.

4. Plaats social media-streams bij je persbericht

Eigenlijk een ‘no-brainer’, maar plaats streams van relevante social-accounts. Je kunt ervoor kiezen om bij het persbericht een stream te plaatsen van, bijvoorbeeld, mensen die het nieuws verspreiden. Op de overzichtspagina kan een stream komen te staan van de bedrijfstwitter of een link naar LinkedIn. Ook dit geeft weer extra verdieping en een kans om de likes of volgers van je social accounts te verhogen.

5. Plaats video’s over het onderwerp

Nee, niet het videopersbericht. Blij dat dat een stille dood is gestorven. Maar het maken van een relevante video over het onderwerp waar het persbericht over gaat is altijd goed. Een interview met de woordvoerder waar nog iets meer duiding in wordt gegeven kan een mooie toevoeging zijn. Bijkomend voordeel: goed bekeken video’s worden hoog geplaatst in de zoekresultaten van Google. Een mooie kans om ook op de lange termijn profijt te hebben van een persbericht.

Feestje voorbij

Het is nog afwachten wanneer Google ook in de Nederlandse zoekresultaten persberichten en statements opneemt. Maar met deze vijf zaken kan vandaag worden gestart. Maak een analyse van je perspagina en kijk of alle hierboven genoemde elementen aanwezig zijn. Pr zal daardoor een grotere rol kunnen spelen in je contentmarketingstrategie. Maak er echter geen misbruik van, want Google zal niet relevante perspagina’s afstraffen. Het feestje kan dan snel voorbij zijn.

Koop Brandsma, LVB Networks.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie