Nieuwe kansen voor financiële portals in Europa

Financiële instellingen onderschatten het nut van financiële portals bij het werven van klanten, het matchen van producten en klanten, en bij de verkoop, aldus een nieuw rapport van Forrester Research. Forrester raadt financiële dienstverleners juist aan om samenwerkingen aan te gaan met financiële portals. Cobranding en coselling met de overlevers van de komende shake-out onder de internetportals lijkt een verstandige strategie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Nu duizenden financiële instituten het net opgaan, worden marketeers geconfronteerd met een click & mortar-bloedbad’, zei Therese Torris, onderzoeksdirecteur bij Forrester’s Europese onderzoekscentrum. Om te overleven moeten deze bedrijven hun online markting- en distributie-inspanningen tot het uiterste benutten. Daarvoor moeten ze niet meer simpelweg banners plaatsen op portals, ze moeten juist de invloed van die sites op de consumentenlevenscyclus volledig benutten. Als ze hun online marketinginspanningen beperken tot het plaatsen van banners, negeren bedrijven de functie die portals hebben als directories, zoekmachines en matchmakers. In plaats daarvan moeten marketeers portals gebruiken om klanten naar hun producten te leiden. Portals worden dan gebruikt als matching point, een betrouwbare omgeving voor productselectie en om producten te zoeken die passen bij de eisen die de consument stelt. In een open, online distributie-omgeving moeten financiële bedrijven pro-actief deelnemen aan het online zoekproces naar het juiste product, en winnende financiële bedrijven zullen portals gebruiken om hun producten en diensten zo wijd mogelijk te distribueren.

‘Deze focus zal de shake-out versnellen die meer dan de helft van de bestaaande 400 financiële portals van de markt zal drukken. Meestal gaat het dan om portals die in de negatieve spiraal zitten van gebrek aan financiering, zwakke content en steeds minder bezoeken. Er zullen minder, maar sterkere portals overblijven’, aldus Torris.

Forrester sprak voor het rapport ‘Exploiting Finance Portals’met werknemer van 40 banken, verzekeraars, effectenmakelaars en met 21 financiële portals.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie