Onderzoek: trackingpixel van TikTok op honderden websites te vinden

TikTok krijgt via de trackingpixel op uiteenlopende websites gebruikersdata die het analyseert voor advertentiedoeleinden.

Een zogeheten Javascript-trackingpixel van TikTok is op honderden websites te vinden en deelt zo gebruikersdata met het sociale medium, ook van websitebezoekers die geen TikTok gebruiken. Bovendien nemen steeds meer websites de TikTok-trackingpixel in gebruik, waarbij het de vraag is of zij dit doorhebben. Dat stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports, die net als de Nederlandse Consumentenbond eigen onderzoek doet. 

Dit doet een trackingpixel

Het betreffende onderzoek is uitgevoerd door privacybedrijf Disconnect, dat honderden (Amerikaanse) websites controleerde op het gebruik van de TikTok-trackingpixel. De uitkomsten verrassen Patrick Jackson, technisch directeur van Disconnect. Hij had niet verwacht dat zóveel websites de trackingpixel gebruiken, en denkt dat anderen dit ook niet doorhebben. 'Ik denk dat mensen geconditioneerd zijn om te denken dat Facebook overal aanwezig is, en wat ze ook doen hun, het hun data krijgt. Mensen denken dat nog niet van TikTok.' Uit het onderzoek van Disconnect blijkt dat onder meer ziekenhuizen en overheidsinstanties de TikTok-trackingpixel gebruiken.

Een trackingpixel (van TikTok) registreert veel informatie over de websitebezoekers. Denk aan het ip-adres, de geopende webpagina, waar de websitebezoeker naar zoekt, wat hij intypt en op welke links hij klikt. 

Reactie TikTok

TikTok krijgt via de honderden websites die zijn trackingpixel gebruiken dagelijks veel statistieken binnen. Die gebruikt het bedrijf voor 'het verbeteren van de advertentiediensten'. Informatie van websitebezoekers die geen TikTok-account hebben, worden volgens de socialmediareus alleen verwerkt in geaggregeerde rapporten. Die rapporten worden op hun beurt gedeeld met adverteerders. De gang van zaken frustreert Consumer Reports. De consumentenorganisatie wil een verbod op het delen van gebruikersinformatie met adverteerders. Ook merkt de organisatie op dat TikToks claims over het verwerken van gebruikersdata niet door derde partijen te controleren zijn.

Daarnaast vraagt de consumentenorganisatie zich af of websitebeheerders wel altijd doorhebben dat ze een TikTok-trackingpixel in gebruik nemen. Zo'n trackingpixel kan onderdeel uitmaken van een groter softwarepakket. En of het wel wenselijk is dat websites van de overheid en ziekenhuizen zo'n trackingpixel gebruiken.

Trackingpixels zijn gemeengoed

TikTok is één van de socialmediabedrijven die een trackingpixel inzet om meer gegevens voor advertentiedoeleinden te verzamelen. Google en Facebook bijvoorbeeld doen dit ook, en hun trackingpixels zijn op veel meer websites te vinden, schrijft onder meer Security.nl.

Er zijn diverse browser-extensies te installeren die trackingpixels van bijvoorbeeld TikTok blokkeren. Ook zijn er privacyvriendelijkere browsers die zelf trackingpixels weren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie