Premium

Rivella's antwoord op vraag naar gezondere drankjes: 'Rivella Koolzuurvrij'

Het 'beetje vreemde' merk doet een gooi naar een positie in het sappenschap.

Drankenmerken rollen de laatste tijd over elkaar heen met het introduceren gezondere varianten, en nu komt Rivella (Vrumona) met 'Rivella Koolzuurvrij'. Het drankenconcern spreekt van 'de grootste introductie van Rivella ooit'. Het gaat om vier dranken zonder prik in de smaken Lemon, Peach, Pomegranate en Elderflower.

 

 

Sap?
Rivella Koolzuurvrij komt in het sappenschap te staan. Verwarrend misschien, want Rivella is helemaal geen sap. Het - destijds revolutionaire - recept van Rivella is gebaseerd op melkserum, een bijproduct van melk. Met deze introductie haalt Rivella het koolzuur uit de drank en voegt fruitaroma toe. 'Maar "sappenschap" is jargon', zegt Gillis Wesselman van Helmond, brand manager Rivella, in een reactie aan Marketing Online, 'in dat sappenschap staan alle vruchtensappen, maar ook vruchtendranken, producten die bijvoorbeeld in de categorie "water met een smaakje" vallen. Het betekent dat Rivella Koolzuurvrij niet in het schap staat bij de cola, Fanta en Sprite.' Wesselman vroeg consumenten in een test waar ze het product verwachtten en mede door de vorm van de nieuwe fles zeiden zij: 'Bij de appelsap.'

Lunchdrankje
Uiteraard speelt de factor 'low calories' ook een belangrijke rol bij de introductie. Het merk: 'Met slechts 5 kCal per 100 ml is het een heerlijk licht drankje met een volle smaak, zonder dat je er een vol gevoel van krijgt.' Overigens is de calorische waarde van Rivella al heel lang laag. 'We waren in 1952 de allereerste light frisdrank van Europa, met een eigenzinnige smaak en slechts 5 kCal per 100 ml.'
Met de smaken die nu worden geïntroduceerd zegt Rivella ook in te spelen op het lunchmoment: 'Met een twist van citroen, perzik, granaatappel of vlierbloesem is Rivella Koolzuurvrij extra lekker bij de lunch.'

Wat opvalt is dat het oer-Hollandse Rivella (de roots zijn Fries) kiest voor de smaken Peach, Lemon, Pomegranate en Elderflower in plaats van Perzik, Citroen, Granaatappel en Vlierbloesem. Gaan we internationaal doen bij Rivella? 'Nou nee hoor', zegt Wesselman, 'Rivella heeft absoluut geen internationale aspiraties. Het is een pragmatische keuze. Eerder introduceerden wij al de smaken Green Tea en Cranberry. "Groene thee" had nog wel gekund, maar veel mensen kunnen zich niets bij "Veenbes" voorstellen. Als je dan eenmaal op Engels zit, is het logisch om daarmee door te gaan. Overigens denk ik dat veel mensen ook niet weten wat "Vlierbloesem" is.'

Schenken
Het product wordt verkocht in een nieuwe verpakking. Rivella zegt dat het gaat om een 'vernieuwend design' dat voor makkelijke schenkbaarheid moet zorgen. 'En er is een handige 0,5-literfles voor onderweg.'

Instromen
Rivella Koolzuurvrij stroomt In de week van 6 maart in bij Albert Heijn en Superunie, eind maart volgt de uitrol bij Jumbo.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie