Tevredenheid over kredietverleners gemiddeld hoog

De gemiddelde tevredenheid over kredietverleners bij de Nederlandse consument is vrij hoog. Het ge-middelde cijfer is 7,3; een kwart is minder tevreden en geeft een zes of lager. Dat blijkt uit een groot-schalig onderzoek van TNS NIPO.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de 330.000 onderzochte huishoudens twijfelen 91.000 huishoudens of zij nu opnieuw zou kiezen voor dezelfde kredietverlener.

De belangrijkste redenen van ontevredenheid zijn, in eerste instantie, foutieve of gebrekkige voorlichting door de kredietverlener, het niet nakomen van afspraken en een hoge rente ofwel hoge maandelijkse las-ten. Daarnaast is een klein gedeelte ontevreden over de service en de klantvriendelijkheid van de krediet-verlener.

Consumenten die een hoog rapportcijfer geven, zijn vooral tevreden over de service, klantvriendelijkheid en flexibiliteit. Ook worden genoemd de informatievoorziening, deskundigheid en de snelheid van hande-len van de kredietverlener.

Uit het onderzoek blijkt verder dat in de periode april 2002 tot en met april 2003 gemiddeld 12.000 euro is geleend, tegen een rentepercentage van gemiddeld 7,5%. De gemiddelde looptijd van de leningen be-draagt zes jaar.

Het onderzoek is gehouden onder een representatieve steekproef die een persoonlijke lening of doorlo-pend krediet hebben afgesloten in de periode april 2002 tot en met april 2003.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie