Tijdbesteding traditionele media daalt

Televisie, radio, kranten en tijdschriften, Nederlanders besteden er minder tijd aan dan twee jaar geleden. We doen vaker niets en liggen langer in bed.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dinsdag presenteerde haar vierde tijdbestedingonderzoek (TBO 2012). Daar blijkt uit dat Nederlanders minder tijd besteden aan traditionele media in vergelijking met twee jaar geleden, toen het vorige onderzoek werd gepubliceerd. Op een rijtje:

Televisie 2010: 149 min. p/d 2012: 145 min. p/d - 2,7 pct
Radio 2010: 115 min. p/d 2012: 92 min. p/d - 20 pct
Krant 2010: 14 min. p/d 2012: 12 min. p/d - 14 pct
Tijdschrift 2010: 5 min. p/d 2012: 3 min. p/d - 40 pct

De tijd die wordt besteed aan het lezen van folders is gelijk gebleven: 2 minuten.

Aan bijna alle vormen van nieuwe media wordt wel meer tijd besteed ten opzichte van twee jaar terug:

Social Media 2010: 12 min. p/d 2012: 24 min. p/d +100 pct
Video online 2010: 4 min. p/d 2012: 4 min. p/d 0 pct
Internet 2010: 29 min. p/d 2012: 33 min. p/d +13,8 pct
Mobiel: 2010: 3 min. p/d 2012: 7 min. p/d +133,3 pct
Gamen: 2010: 13 min. p/d 2012: 17 min. p/d +30,8 pct

Hoewel het belang van nieuwe media in de tijdbesteding van Nederlanders toeneemt, wordt het leeuwendeel van de mediatijd toch besteed aan traditionele media.
Er zijn een aantal opvallende verschillen met twee jaar geleden. In de volgende categorieën werd meer tijd besteed dan voorheen:

Slapen/in bed 2010: 529 min. p/d 2012: 576 min. p/d + 8,9 pct
Ontspannen/niets doen/luieren/nadenken 2010: 68 min. p/d 2012: 82 min. p/d + 20,6 pct
Boodschappen doen: 2010: 18 min. p/d 2012: 21 min. p/d + 16,7 pct
Koken: 2010: 36 min. p/d 2012: 42 min. p/d + 16,7 pct

Terwijl in de categorieën hieronder juist minder tijd werd besteed:

Verzorging van kinderen: 2010: 38 min. p/d 2012: 34 min. p/d - 10,5 pct
Sportactiviteiten: 2010: 5 min. p/d 2012: 4 min. p/d - 20 pct
Binnen spelen 2010: 18 min. p/d 2012: 12 min. p/d -33,3 pct

Bron: Spot, TBO2012

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie