Tv-merchandising groeit uit tot melkkoe

De tv-zenders in Duitsland hebben een nieuwe melkkoe ontdekt: merchandising rond populaire programma’s. Handig nu de advertentie-inkomsten blijven dalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En zo kan het gebeuren dat Duitse tv-stations toch tweecijferige groeicijfers kunnen overleggen. In 2001 werd er voor in totaal 89 miljoen euro aan tv-merchandising omgezet en dat bedrag stijgt ieder jaar opnieuw. De kijkers blijken enorm happig op de meest uiteenlopende producten die met hun favoriete tv-programma te maken hebben. Fans van Gute Zeiten, slechte Zeiten kunnen per uitzending uit gemiddeld 150 producten kiezen die op de een of andere manier met het programma te maken hebben, tot aan de meubels waarin de soapies rondhangen, aan toe. Andere programma’s die enorm binnenlopen op merchandising zijn Wer Wird Millionär?, Bob der Baumeister, Sesamstrasse, Wetten dass…?, en good old Derrick.

De ooit kleine merchandising-afdelingen van de tv-zenders zijn dan ook uitgegroeid tot volwaardige dochterondernemingen. Een daarvan is RTL Enterprises, dat de tv-merchandising regelt voor de tv-zenders RTL, RTL 2, Super-RTL, Vox en MTV. Dit bedrijf heeft inmiddels zo’n 600 merchandise-producten op voorraad.

Welke producten slaan bij welke programma’s aan? Dat blijkt niet zo moeilijk. Bij het programma Wer Wird Millionär? verkoopt het bijbehorende bordspel als een dolle, bij het schansspringen een computerspel waarmee je thuis een sprong kunt simuleren. En verder is het gewoon een kwestie van trial-and-error, zeggen de merchandising-bazen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie