Veel klachten over spot Thuiszorg

De commercial van de Stichting Thuiszorg, waarin Loes Luca als sadistische Duitse tante een jong gezin te hulp schiet, heeft in heel het land tot veel klachten geleid, ook bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vooral oudere mensen associëren de sfeer van de spot met de Tweede Wereldoorlog. Veel klagers noemen de commercial ´Hitler-achtig'. Anderen vinden juist dat de spot Duitsers beledigt. Ook mantelzorgers, mensen die een familielid verzorgen, voelen zich geschoffeerd. De spot suggereert volgens hen dat mantelzorg per definitie een ramp is en de thuiszorg fantastisch. Bij diverse thuiszorgorganisaties heeft het de afgelopen weken telefoontjes geregend. Bij de Reclame Code Commissie kwamen 15 klachten binnen en dat is `behoorlijk veel', zegt directeur Prisca Ancion tegen het Algemeen Dagblad. De kritiek wordt op 6 december ter zitting behandeld. Wanneer de klagers in het gelijk worden gesteld, mag de spot niet meer worden uitgezonden. Directeur Bas van den Dungen van de Stichting Thuiszorg, die ook veel boze e-mailtjes en telefoontjes kreeg, piekert daar voorlopig niet over. ´De spot is zojuist genomineerd voor de Gouden Loeki. Loes Luca zet op een grappige manier een karikatuur neer. Het filmpje heeft natuurlijk niets met de Tweede Wereldoorlog van doen. Zo is het nooit bedoeld. Maar we zijn niet doof voor de kritiek; bij een volgende spot zullen we er zeker rekening mee houden.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie