VNU verkoopt Claritas aan Acxiom

Het media- en informatieconcern VNU heeft zijn dochter Claritas Europe voor 33,5 miljoen euro verkocht aan de Amerikaanse Acxiom Corporation.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Claritas, dat zich richt op marketinginformatiediensten, stond al sinds januari in de etalage. Met de verkoop is waarschijnlijk een boekverlies van 25 tot 30 miljoen euro gemoeid, verwacht VNU.

VNU heeft Claritas Europe afgestoten, omdat de activiteiten naar eigen zeggen niet goed aansluiten bij die van de Amerikaanse marktonderzoeker ACNielsen, die VNU in 2001 overnam. Het Amerikaanse Claritas blijft wel binnen het VNU-concern.

Claritas Europe heeft 550 medewerkers en negen kantoren in zeven landen. Het exploiteert Europa's grootste consumentendatabestand. Acxiom Corporation neemt niet het hele bedrijf over. De onderdelen Trade Dimensions en Spectra Marketing Systemen blijven van VNU.

Acxiom Corporation levert diensten rond databeheer en technische oplossingen voor bedrijven. Acxiom is actief in de Verenigde Staten, Frankrijk, Groot-Brittannië, Australië en Japan. Door de aankoop van Claritas krijgt Acxiom een stevige positie in Europa. De Amerikanenverwachten dat Claritas aan het einde van dit jaar een omzet van circa 83 miljoen euro heeftgerealiseerd. Dat betekent bijna een verdriedubbeling van Acxioms jaaromzet in Europa.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie