Agile Marketing bestaat echt niet

Het succes van agile in de snel veranderde ICT wereld heeft ervoor gezorgd dat het is overgewaaid naar andere disciplines zoals marketing. Agile marketing adopteert de principes van software agile en presenteert het als een nieuwe vorm van marketing. Maar dat is wat ons betreft echt te kort door de bocht. Marketing & Agile zijn wel gemaakt voor elkaar maar vormen absoluut niet een nieuwe vorm van het marketingvak.

 

Marketing de wetenschap
In 2012 hebben Kotler & Armstrong marketing als volgt omschreven: “Marketing is de kunst en de wetenschap van het creëren van waarde voor de klant om daar waarde van de klant voor terug te krijgen”. Voor hen is marketing een kunst en een wetenschap die de klant centraal stelt. En dat marketing een kunst en wetenschap is geworden, blijkt wel uit de kasten vol boeken en tijdschriften die inmiddels erover zijn verschenen. Marketing is niet alleen op ‘papier’ gegroeid, ook in de praktijk is er veel veranderd. In 50 jaar tijd is marketing gegroeid van een bijbaantje tot complete afdelingen en van een bijvak tot een complete universitaire studies.

Agile Manifesto als ICT gamechanger
Agile is een methodiek uit de ICT wereld die het samenwerken van mensen in een veranderende omgeving kan versterken, versnellen en verbinden. Agile gaat uit van vier waarden:

  • Mensen en hun onderlinge interactie boven processen en hulpmiddelen;
  • Werkende software boven allesomvattende documentatie;
  • Samenwerking met de klant boven contractonderhandelingen;
  • Inspelen op verandering boven het plan volgen;

De eerste waarde zegt dat samenwerken het best gaat als je de mens op nummer 1 zet, transparant en open communiceert en naar elkaar luistert. De tweede waarde gaat over de start van een project. Schrijf niet het gehele bouwproces (technisch ontwerp en functionele requirements) uit maar start met een eerste deel, test dit en bouw vanuit hier weer verder. De derde waarde draait om het proces tijdens de bouw en zegt dat de klant tijdens het gehele project betrokken moet zijn en dat dus niet op voorhand alles contractueel moet worden dichtgetimmerd. De laatste waarde draait om flexibiliteit. Plannen zijn goed om een doel te bepalen maar de weg naar het doel moet kunnen wijzigen onderweg.

De agile methodiek heeft met zijn vier waarden in de ICT wereld een veelheid aan methoden voortgebracht zoals bijvoorbeeld Lean Software Development, Scrum, Agile Modeling en eXtreme Programming.  Deze methoden vormen een leidraad om de agile waarden in de praktijk toe te passen. De agile methoden zijn allen een manier van werken net als andere projectmanagement methoden zoals Prince II.

NIET Agile Marketing | WEL Agile in Marketing
Agile en marketing hebben een grote gemene deler. Ze zetten beiden de klant te allen tijde centraal! Dit is niets nieuws voor de marketeer maar was baanbrekend in de ICT wereld. Wat agile kan toevoegen aan het marketing vak is

  • Flexibiliteit; beter inspelen op verandering,
  • Verbetering; door live testen veel vroeger in het proces te brengen en
  • Versnelling; door processen die beter inricht zijn op aanpassingen.

Daarnaast zorgt het dat de broodnodige autonomie terugkomt op de werkvloer. Iets waar de millenial zeer aan toe is. Door de agile waarden en methoden toe te passen in het marketingvak kun je in een veranderende wereld sneller en beter, samen resultaten neerzetten. 

Agile marketing is daarom NIET een nieuwe vorm van marketing maar een andere methodiek om het marketingvak uit te oefenen. En net zoals er niet zoiets is als Prince II Marketing is ook Agile Marketing onzin. Agile in Marketing is de term die we moeten gebruiken.

In de volgende post gaan Paul & Willemijn in op wat Agile in Marketing dan wel is. Kan je daar niet op wachten? Schrijf je dan in voor de bij de Beeckestijn Business School.

Dit blog is geschreven door en van .nl en beide verbonden als docent aan Beeckestijn Business School.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →