Waarde van sociale media

‘We verlaten de anonieme stad, de onpersoonlijke massamedia en de onnatuurlijke shoppingmalls. We slaan ons kamp op in de open netwerken, in gesloten communities en bij merkcommunities.’ Dat stelt Jaap ­Favier in zijn nieuwe boek ‘KwaliTijd. De Echte Waarde van Sociale Media’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Favier, ex-Forrester en nu eigenaar van research- en consultingbureau The Small Circle geeft vele voorstanders tegelijk: er is veel geld te besparen en te verdienen met sociale media en de maatschappij zal ook drastisch veranderen. Maar sociale media zijn geen grote stap voorwaarts, ze zijn juist een stap terug: miljoenen langzame re-evoluties, terug naar ‘de oeroude, menselijke schaal van de stam.’ ‘Kwalitijd’ is volgens Favier het meest waardevolle dat wij mensen hebben: de tijd die we doorbrengen met vrienden en ­familie.

In zijn boek geeft Favier aan welke belangrijke sociale rollen merken spelen tijdens deze quality time. Via logo’s en positionering, maar vooral ook online via sociale media. Het is wel de consument die deze sociale rol bepaalt. Favier zegt dat bijvoorbeeld de brand manager de conversaties tussen bijvoorbeeld je fans en hun vrienden op Facebook moet analyseren: bepaalde zinnen en woordgebruik geven helder aan wat voor soort relaties—tussen kennissen, vrienden, of hechte vrienden—het merk beïnvloedt. Als je als merk niet tevreden bent met die sociale rol die je als merk speelt, kun je dta veranderen Maar dit is vaak een een intensieve exercitie, je kunt het vergelijken met een nieuwe brand positioning. Een voorbeeld die Favier noemt is Dove’s ‘Campaign for Real Beauty’. Dove veranderde in twee jaar tijd zijn sociale rol van ‘vreemdelingstatus’ in ‘vriendenstatus’.

Marketeers kunnen die sociale rol van een merk dus wel sturen en met een interactief ROI-model kunnen ze meten wat de financiële resultaten daarvan zijn.

Jaap Favier,.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie