Premium

Dit mag je niet missen op SXSW Interactive

SXSW Interactive, van 11 tot en met 16 maart in Austin, Texas, is dé graadmeter van ontwikkelingen in de digitale markt.

Tekst: Annemiek Deering (DDA)

Als je één dominante trend voor de komende jaren moet noemen, dan is dat wel Artificiële Intelligentie (AR). Zoveel werd op de vorige editie van SXSW al duidelijk. Dit jaar zullen naar verwachting de eerste echte toepassingen zichtbaar worden.

Ook op het gebied van Internet of Things gaan de ontwikkelingen snel. Trend hier is haptic interaction (interactie gebaseerd op aanraking). Om naar uit te kijken op SXSW: de workshop die Iskander Smit van Info.nl over dit onderwerp geeft op maandag 14 maart. 

Als we Max Pinas (TamTam) mogen geloven, kun je tijdens SXSW het best naar sessies ‘waar je niets van begrijpt’. ‘Pas dan ontdek je magie en hoor je een verhaal dat beweegt. Mijn tip: ga niet naar de grote namen en vermijd de paneldiscussies. SXSW interactive gaat over discovery. Dus discover.’

Voor Adjan Kodde (Mirabeau) draait het om contextual design, conversational commerce en ‘algemene ontwikkeling van digital agencies’. Het meest ziet hij uit naar de sessie over conversational commerce, met Chris Messina (de experience lead van Uber) op zaterdag 12 maart. 

Hans Anton Verschoor (Redhotminute) is vooral geboeid door het thema Intelligent Future. Ook op zijn lijstje het thema Design en Development, met sessies als ‘Insights on Building Great Digital Products’, ‘Designing Happiness’, en ‘Is Twitter the New Customer Call Center?’.

Zorg er met een goede planning voor dat je niet voor gesloten deuren komt te staan, adviseert John Meulemans (3sixtyfive Interactive). ‘Maak een wishlist via de app. Maar durf het daarna ook een beetje los te laten.’  Met zijn kompaan Paolo Martorino is hij al jaren een vaste gast op het festival.

Zijn tip: probeer ook het onofficiële programma mee te pakken, zoals de . ‘Neem een kijkje in de keuken van Austin’s startups en hou Twitter in de gaten voor pop-up events. Zo kwamen we vorig jaar spontaan bij Under Armour terecht, superinteressant.’ 

Zijn favoriete topics voor dit jaar? Conversational commerce, A.I. en de impact van zaken als robots en zelfrijdende auto’s. 

Voor digitaal productiebureau Burst is SXSW een ijkmoment om te bepalen waar de digitale wereld staat en tegelijk een kijkje te nemen in de nabije toekomst. Zelf kijkt ceo Hans Maltha uit naar de keynote van Kevin Plank (ceo van Under Armour – red.).

Kevin Plank (ceo Under Armour)

‘Die gaat over hoe zij een transitie maken van kledingbedrijf naar een technologiegedreven bedrijf. Zo kochten ze diverse fitness startups zoals Endomondo en MyFitnessPall. Dit is een interessante ontwikkeling die we bij steeds meer klanten in verschillende branches zien.’

De ervaring leert dat het verstandig is om een paar tracks te volgen, zegt Jeroen van Erp (Fabrique) en niet te proberen door het hele programma te zappen. ‘En let op dat je niet in een sponsored track terechtkomt’, waarschuwt hij. ‘Zo waren de smart mobility tracks vorig jaar dramatisch.’ 

Van Erp zet dit jaar zelf in op Health & MedTech en Government and Policy. Ook hij kijkt uit naar Kevin Plank (Under Armour), ‘een man met visie op de relatie tussen global health en technology’.

Bovenaan de wishlist van Marjan Straathof (TamTam) staat John Underkoffler, een ‘data nerd en inventor’ die spreekt over ‘the next generation of computing interfaces’.

Verder gaat ze in Austin op zoek naar de laatste ontwikkelingen in Virtual Reality, ‘zoals van de NASA-wetenschappers die een hologram van Mars hebben gemaakt. Bizar! En ik moet hoognodig een snelcursus Snapchat volgen, vanwege de presentatie van Gary Vaynerchuck’.

Omdat Triple IT dit jaar zelf niet presenteert, heeft Robert Overweg alle tijd voor het bijwonen van keynotes en panels. Hij duikt in het thema Design & Development en vindt John Maeda een absolute must-see. ‘Hij zal het hebben over het toenemend belang van “Design and design thinking”.’ Ook bij zijn favorieten: ­‘Designing Happiness’, ‘A Conversation with Chris Milk’ en ‘Do Design: Why Beauty is Key to Everything’. 

Namens EdenSpiekerman vliegen creatief directeur Joost Holthuis en senior designer Stijn van de Ven naar Austin. ‘Voor klanten als Schiphol willen we meer dialoog gestuurde interfaces bouwen. We willen daarom extra inspiratie en kennis opdoen op het gebied van Artificial Intelligence en User Experience, maar ook op het gebied van E-health. In de medische wereld zijn ze al veel verder als het gaat om persoonlijke benadering en gedragsverandering. Daar kunnen we van leren.’

Het team van EdenSpiekerman zal tijdens SXSW ook dagelijks een podcast opnemen, waarin ze verslag doen van hun ervaringen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie