Premium

Gaan we rollen met Nivea?

De Top of Flop van deze maand.

Tekst: Shelly van Winden*

Zomer: lekker zonnetje, terrasje, strand, zonnebril op en… zonnebrandcrème. Insmeren is niet een favoriete actie in de zomer, maar een noodzakelijk kwaad. Niet in de laatste plaats vanwege het gedoe en geklieder. Nivea denkt mee en heeft naast de crème en spray nu ook een roll-on geïntroduceerd. Compact, dus past makkelijk in de tas en hartstikke handig in gebruik, volgens Nivea.

Geen vette handen

Het idee om de zonnebrandcrème met een soort deo-roller op te brengen, spreekt veel mensen wel aan. Vooral voor het insmeren van kinderen. Dan krijg je geen vette handen en ook niet de (vaak hogere) factor van de kinderen op je eigen huid. De roller bevat UVA/UVB-filters voor onmiddellijke en betrouwbare bescherming, volgens Nivea. Door de goede naam van Nivea gelooft het merendeel van de respondenten de claim over goede bescherming en verzorging. En dat je de roller - dankzij het compacte formaat - makkelijk meeneemt, is ook een pluspunt.

 

Er kleven nadelen aan

Toch is het niet één grote lofzang. Er ‘kleven’ ook nadelen aan het rolsysteem. Men verwacht dat er allemaal viezigheid aan blijft plakken en vindt het niet hygiënisch om dezelfde roller voor het hele gezin te gebruiken. En het insmeren van grote oppervlakken lijkt wat onhandig. ‘Ziet er veelbelovend uit, maar zou zich eerst in de praktijk moeten bewijzen.’ De prijs is een struikelblok. De aankoopintentie daalt behoorlijk na het noemen ervan. Ook al ligt die in lijn met reguliere zonnebrandcrème, toch schrikt de prijs blijkbaar af om het te proberen.

Let’s rock & roll

Nivea weet met de roll-on een aantrekkelijk alternatief te bieden. Er is nog wel wat werk aan de winkel om de twijfelaars over de streep te trekken, bijvoorbeeld door promotie of sampling om de eerste aankoop te forceren. De hygiëne is ook een drempel die moet worden weggenomen. Misschien moet Nivea eens nadenken over een familiepack met gratis (naam)stickers; voor iedereen zijn eigen herkenbare roller.

 
Over het onderzoek
Voor deze concepttest zijn in juni 2016 130 Nederlanders ondervraagd.


*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie