Merk & Strategie

13 redenen waarom IKEA een voorbeeld is voor bedrijven op YouTube

Diederik Broekhuizen, blogger | 9 augustus 2017, 12:22

13 redenen waarom IKEA een voorbeeld is voor alle bedrijven op YouTube

Het meest bijzondere werk op sociale media van de afgelopen week, door De Beste Social Media.

"YouTube, daar moeten we iets mee doen." Een veelgehoorde kreet op marketingafdelingen. Maar succesvol zijn op YouTube is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als bedrijf. Gelukkig zijn er enkele bedrijven die snappen hoe het op YouTube werkt. IKEA bijvoorbeeld.  

1. We kennen IKEA al van diverse fraaie staaltjes webcare en bijdehante reacties.

 2. Maar de Zweedse meubelgigant doet ook 'iets met YouTube'.

 

3. En, toegegeven, dat doen ze niet onaardig.

 

4. De Zweedse meubelboer laat op originele wijze zien wat er allemaal mogelijk is met haar producten. Neem de serie 'woonfrustraties'.

 

5. Ook niet onbelangrijk, in de beschrijving van de video vind je de gebruikte spullen gewoon terug. Handig!

 

6. Daarnaast verloochent IKEA nooit haar Zweedse roots. Dat levert zulk soort filmpjes op.

 

7. Voor dit soort geweldige dingen is ook gewoon tijd.

 

8. Een filmpje over de blauwe tas van IKEA. Het bekijken waard? Zeker.

 

9. En wat te denken van dit geweldige filmpje over de jaarlijkse catalogus? Het bewijst dat IKEA niet alleen in Nederland goed bezig is, maar wereldwijd.

 

10. Tot slot: in deze digitale tijd vindt IKEA dat we weer echt sociaal moeten worden. Ergens hebben ze ook wel een punt.

 

11. Sociaal worden kan dankzij vernuftige designs. En waar koop je die? Juist.

 

12. De boodschap ('koop spullen bij ons') wordt in de filmpjes nooit uit het oog verloren, maar ze wordt steeds erg creatief verpakt. Houden we van!

 

13. En niet te vergeten, deze revolutionaire manier van koken. Makkelijker dan een Billy in elkaar zetten.


Meer voorbeelden? Abonneer je dan op het van IKEA Nederland.

Over De Beste Social Media.
In samenwerking met de Adfo Groep deelt oprichter Diederik Broekhuizen wekelijks een artikel dat eerder verscheen op . Het artikel van deze week werd geschreven door Tim de Vries.

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

Over de auteur

Diederik Broekhuizen
Oprichter van het platform De Beste Social Media Lees meer over Diederik Broekhuizen

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Claudia

(11 augustus 2017, 9:09)
Hoi Diederik, hele toffe filmpjes inderdaad! Daar wordt een behoorlijk budget aan besteed. Ik heb gekeken naar het aantal views van de films op YouTube en dat varieert van een paar duizend tot 20.000 na 2 maanden. Na een half jaar zitten sommige op 170.000 maar bijv. film 1 van dit artikel op slechts 4288 views. Zelf heb ik nooit een film van Ikea bekeken. Wanneer kun je zeggen dat je films succesvol zijn en voldoende rendement opleveren? Ik vraag me namelijk af of het de investering waard is.
Avatar

Kjutiepie.

(5 september 2017, 14:50)
Hoi Diederik!

Je titel doet vermoeden dat we 13 ijzersterke redenen te lezen krijgen waar we als social toppers nog wat van kunnen leren. Het tegendeel is waar. Ikea is awesome op YouTube, omdat ze ook goed zijn op Twitter (ik ben goed in voetbal, nu dus ook in tennis) en we maar liefst 11 ijzersterke voorbeelden te zien krijgen (wil je m'n tennisfilmpjes zien? Doe ik ff WeTransfer, brb.)?

Is dit een gevalletje content kwantiteit boven kwaliteit? Hoop het niet (goed bedoeld hoor).

Kus,

Kjutiepie.

Gerelateerde items Ikea Youtube Uitgelicht

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs