5 innovaties die creatieve contentmarketing nog boeiender maken

Merken focussen zich op online video en social media, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor creatieve contentmarketing.

Digital kan de beleving van een verhaal versterken door deze rijker te presenteren, op interactieve wijze en passend bij het moment, de locatie of het profiel van de ontvanger. Als je contentmarketing helemaal plat slaat, gaat het over het delen van “verhalen” om de relatie met het merk te verstevigen of om traffic te genereren. Hiervoor gebruiken we entertainende verhalen rond de belevingswereld van het merk en service gerelateerde content, zoals tips en how-to’s. De volgende vijf opkomende technologieën en platformen maken optimaal gebruik van en zorgen dat merken hun verhaal beter over de bühne krijgen.

1. Creatieve content met augmented reality


Augmented reality (AR) is een technologische ontwikkeling waar ik enorm enthousiast over ben. Het zorgt ervoor dat verhalen binnen de juiste context worden verteld en echt onderdeel worden van jouw wereld. Bekende platformen zijn de HoloLens van Microsoft, Google Tango, ARKit (met het nieuwe iOS11) en natuurlijk de lenses op Snapchat en Facebook . Volgens een onderzoek van E-marketeer zullen dit jaar elke maand zo'n 40 miljoen Amerikanen in aanraking komen met een bepaalde vorm van augmented reality (AR).

1.1 Een verhaal wordt onderdeel van de fysieke wereld (entertainment)



De HoloLens heeft een aantal mooie voorbeelden van de zogeheten ‘actiongrams’ in hun one-year-anniversary video. Dat is digitale entertainment in de fysieke wereld. Ik verwacht echt veel van de ARkit die straks beschikbaar is op alle iOS devices. Het maakt gebruik van “SLAM” (simultaneous localization and mapping) waardoor het jouw omgeving snapt. De demo van een Falcon 9 die in het zwembad landt en onderstaande video van Peter Jackson laten goed zien hoe we straks verhalen vertellen.
 

1.2 Content als service die bij jouw huis of jezelf past (service)


  Omdat AR de omgeving voorziet van context is het handig om content als service te ontwikkelen. Google heeft samen met de Amerikaanse bouwmarkt Lowe een app ontwikkeld waarmee je meubels kan plaatsen in jouw huis zodat je ziet hoe het staat. Rimmel London heeft de app ‘Steel the look’ waarmee je via augmented reality make-up op jouw gezicht kan uitproberen. Je kan ook een foto van iemand of van een cover van een magazine maken en dan wordt die look op jouw gezicht geplaatst. Beide voorbeelden bieden een goed podium voor aanvullende content.
 

2. Creatieve content met chatbots


We communiceren steeds meer via messaging apps. Soms met iemand van de klantenservice, maar vaak ook met chatbots. Content chatbots zijn eigenlijk interactieve verhalen in de vorm van een conversatie. Chatbots komen op verschillende platformen voor, maar Facebook wordt het meest gebruikt. In totaal zijn er volgens Hubspot 5 miljard mensen die gebruik maken van messaging apps waarvan er 1,2 miljard op Whatsapp en 1,2 miljard op Facebook zitten.

2.1 De chatbot neemt je al pratend mee in een verhaal (entertainment)


Het tandpastamerk Signal ontwikkeldevoor Facebook ‘Little brush, big brush’. Via Messenger, de chat-app van Facebook, krijgen ouders elke avond een geïllustreerd, interactief verhaal toegestuurd dat kinderen motiveert om hun tanden goed te poetsen. Ook zijn er veel entertainment chatbots rond televisie, films en series. KRO NCRV lanceerde chatbot Iris die kinderen via Whatsapp in aanraking brengt met verschillende verhaallijnen en ze zo bewust maakt van de impact van pesten.
 

2.2 De chatbot is de klantenservice on steroids(service)


Messaging wordt veel gebruikt als servicetool. Bij MPG hebben we met Albert Heijn Groenteboost gemaakt, een chatbot waarmee we door het delen van groenterecepten, -tips en -weetjes klanten stimuleren om meer groente te eten. Een ander mooi voorbeeld is Heineken dat toeristen al voor hun vakantie via Facebook Messenger tipt over spots en activiteiten in Amsterdam. Een slimme campagne waarvan de chatbot een onderdeel is.
 

3. Creatieve content voor voice interfaces


Steeds meer apparaten in ons huishouden hebben straks een virtual assistant (van Alexa tot Siri) die we besturen met onze stem. In Nederland is de markt nog klein, maar in andere landen zijn Amazon Echo en de Google Home al zeer populair. En straks komt Apple ook nog met de HomePod. In het eerste kwartaal van 2017 had Amazon Echo 11 miljoen gebruikers en er zijn nu al 15 duizend skills (apps) ontwikkeld.
 

3.1 Kletsen met interactieve verhaallijnen (entertainment) 


Gezien de populariteit van de podcast verwacht ik dat deze platformen veel meer gebruikt gaan worden om verhalen te vertellen. Dit voorbeeld van de de nieuwe film Dunkirk vind ik erg sterk. Via de Amazon Echo beleef je een interactief verhaal rond de nieuwe film: je zit midden in het audio-verhaal dat ondersteund wordt door een interacieve strip en je maakt elke keer keuzes die het verhaal beïnvloeden.


 

3.2 De virtual assistant praat je er door heen(service)


  De virtual assistant is niet voor niets een assistant. De virtual assistant biedt tools om te helpen bij alledaagse zaken. Omdat de slimme speaker vaak in de keuken staat, heeft tequila merk Patron een Echo skill gemaakt met 168 cocktailrecepten. Al pratende loodst Echo je door het recept. Patron is niet het enige merk dat receptenskills heeft ontwikkeld, ook Jamie Oliver en Campbell Soup helpen je in de keuken.
 
 

4. Creatieve content in virtual reality



  Virtual reality is vanwege de dure hardware nog niet volledig omarmd door het grote publiek. Toch zijn er in inmiddels al meer dan een miljoen Playstation VR, 420.000 HTC Vive en 243.000 Oculus Rifs headsets verkocht. Maar op locatie is er natuurlijk veel mogelijk en zijn er ook al veel goedkopere headsets zoals de Samsung Gear en Google DayDream.
 

4. 1 Verhalen in VR en als 360 video geven extra beleving (entertainment)



Uitgevers als the New York Times en the Guardian zetten virtual reality al vaak in om verhalen te vertellen. The Guardian laat “lezers” ervaren hoe het is om opgesloten te zitten en hoe het voelt om als asielzoeker in een nieuw land te leven. Haagen Dasz gebruikt 360 video in een campagne voor de bijenpopulatie; met de video laten ze je 'als bij' ervaren hoe het is om als bedreigde diersoort te leven.
 
 

4. 2 Een intense VR ervaring helpt je beter en sneller (service)



Een Zweedse apotheekketen heeft VR-content ontwikkeld ter bestrijding van pijn. In een virtuele wereld interacteert de gebruiker met de natuur en kan deze de pijn een beetje vergeten. Samsung heeft eveneens een aantal VR ervaringen ontwikkeld om mensen te helpen; van leren spreken voor groepen tot aan kinderen de verkeersregels leren. Door ze echt 1-op-1 in het virtuele verkeer te plaatsen, leren ze de regels veel beter.
 
 

5. Creatieve content als podcast of audio experience


Content in de vorm van alleen audio wordt steeds vaker ingezet als communicatiemiddel. Niet alleen omdat alle grote tech-spelers met slimme speakers komen, maar vooral ook omdat de podcast enorm in de lift zit. We hebben het druk en zijn altijd in de weer met onze smartphone. Daarom willen we op momenten waarop we reizen of in de sportschool staan even zonder beeldscherm. Uit het onderzoek ‘The Infinite Dial 2017’, uitgevoerd door Edison Research. blijkt dat 24% van de Amerikanen ouder dan 12 jaar maandelijks een podcast beluistert. En niet alleen in Amerika, ook in Nederland neemt het gebruik toe.
 

5.1 Verhalen in audio zijn storytelling pur sang (entertainment)

Door de opkomst van VR zien we steeds meer 3D- of spatial audio ervaringen (waarbij je geluid echt om je heen hoort). Netflix heeft op deze manier een te gekke trailer voor hun serie Daredevil ontwikkeld die je laat ervaren hoe het is om een blinde actieheld te zijn. General Electronics heeft met haar sci-fi thriller ‘The Message’ als podcast een sterk staaltje branded content neergezet. De serie gaat over cryptologen die een audio-boodschap vanuit de ruimte moeten ontcijferen en zo leggen ze indirect een link met hun medische apparatuur dat via geluid afwijkingen detecteert.
 

5.2 Conversaties die je helpen aan de slag te gaan (service)


Gimlet Media is een grote podcast uitgever die veel samenwerkingen met merken aangaat. Ze hebben met Gatorade de branded podcast ‘The secret to victory gemaakt’ waarin ze luisteraars inspireren hoe ze met verlies kunnen omgaan. Met Ebay hebben ze de podcast ‘Open for business’ gemaakt, ter ondersteuning van startende ondernemers.
 


De inzet van online video en social media binnen contentmarketing is zeer effectief en dat moeten merken ook zeker blijven doen. Maar zoals ik heb laten zien, zijn er in digital nog zoveel andere manieren om verhalen te vertellen. Als merk kan je deze kansen niet laten liggen om op een creatieve manier mee te bewegen met het veranderende mediagebruik van je doelgroep. Afbeelding: Julien Vallée

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie