Marketing Technology

Waarom doen Nederlandse biermerken niks met Instagram?

Rocco Stallvord, blogger | 24 september 2015, 16:57

Jonge mensen, bloggers en influencers en steeds meer merken zijn er actief. Maar biermerken zijn allesbehalve goed vertegenwoordigd op Instagram.

Met al meer dan een miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland wordt Instagram als sociaal netwerk steeds belangrijker. Jonge mensen zitten er, bloggers en influencers zitten er en steeds meer merken zijn er ook actief. Maar een rondje biermerken laat zien dat zij allesbehalve goed vertegenwoordig zijn op Instagram. 

Instagram onderscheidt zich van andere sociale netwerken door de simpele visuele insteek. Voor gebruikers is het een plek voor inspiratie, voor merken een uitgelezen plek voor branding. En als er één bedrijfstak is die het moet hebben van branding, dan is het die van de biermerken wel. 

Een rondje langs tien grote Nederlandse biermerken op Instagram laat echter zien dat zij het sociale netwerk niet of nauwelijks gebruiken. Heineken heeft met 1.953 followers momenteel het grootste account, dat voornamelijk gebruikt wordt voor festival sponsoring. Laatste post: drie weken geleden. Bij andere biermerken valt op dat zij hun Facebookplaatjes doorplaatsen of zelfs nog helemaal geen account hebben. 

Zonde, want de Instagram community zorgt voor veel hogere engagement rates dan bijvoorbeeld Facebook. Ook kan de content die geplaatst wordt op Instagram elke volger bereiken, dit weer in tegenstelling tot Facebook waar nog maar een paar procent van de volgers organisch bereikt wordt. Nog geen grote &;follow&;? Daar kun je heel simpel wat doen. Via influencers en met behulp van de recent gelanceerde adverting opties kun je een account en bijhorende posts breed onder de aandacht brengen. Natuurlijk moet je dan wel zorgen voor kwalitatieve content (en niet al je Facebook plaatjes doorplaatsen), maar dat mag rondom bier niet zo&;n probleem zijn. 

Kijk bijvoorbeeld eens wat er internationaal gebeurd bij , en . Benieuwd welk biermerk in Nederland als eerste de potentie ziet en er echt werk van (en voor) gaat maken!

 


1931 followers


406 followers


4 followers


731 foillowers

Jupiler

-

Hertog Jan

-


200


193


45


758

*Nederlandse accounts van grote biermerken in Nederland

Rocco Stallvord is oprichter van Instagram agency  en influencer agency .

 

Over de auteur

Rocco Stallvord
Rocco Stallvord
Strategy Director bij First en één van de pioniers op het gebied van influencer marketing in Nederland. Lees meer over Rocco Stallvord

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Willem van Veelen

(25 september 2015, 8:36)
Kans voor @wearefilter
Avatar

Johan

(27 september 2015, 14:56)
Omdat een fors deel van de doelgroep van Heineken geen flauw idee heeft wat Instagram is?

Gerelateerde items Instagram biermerken

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs