Gen Z heeft de marketing funnel totaal veranderd

De touchpoints van Gen Z bevinden zich op andere plekken.

In de afgelopen decennia zijn marketeers geobsedeerd geweest door de marketing funnel, waarbij het aankoopgedrag van consumenten altijd via dezelfde vaste fases verliep: Awareness - Interest - Desire - Action of met de vergelijkbare variant: Awareness - Consideration - Conversion - Experience. Het doel van dit model is zo veel mogelijk mensen bereiken en consumenten mee te nemen in de funnel zodat ze uiteindelijk overgaan tot aankoop van een product. Sorry, marketeers! Maar deze marketing funnel werkt helaas niet voor Gen Z.

Gen Z kijkt anders naar consumentisme dan alle generaties hiervoor. Ze laten zich niet meer inspireren door advertenties, maar platforms zoals TikTok, Youtube en Instagram domineren hun zoektocht naar nieuwe merken, producten en ervaringen. Ze onderzoeken voordat ze kopen, bouwen gemeenschappen rondom merken die zij écht leuk vinden en laten de rest vooral links liggen. Ze zijn de meest kritische consument die we ooit hebben gekend en ze zijn (helaas) niet meer door middel van een standaard funnel te verleiden óf te bereiken.

De touchpoints van Gen Z bevinden zich op andere plekken: weg van de massa, vaak in besloten groepen met vrienden, opiniemakers en gelijkgestemden. Ze zijn niet loyaal aan merken wanneer ze iets hebben gekocht, maar worden pas loyaal als ze zich onderdeel voelen van de community. En dat is precies het onderdeel wat nu in de traditionele funnel mist.

Wil je weten hoe je Gen Z wél kunt bereiken? Somention, één van de meest toonaangevende social media bureaus van Nederland, organiseert op donderdag 11 april de Somention Academy. Door middel van diverse break-out rooms (Data Deepdive, Content College en Trends & Toekomst) inspireren wij jou als marketeer om de meest besproken generatie van dit moment succesvol te bereiken.

Aanmelden & event info vind je hier

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Max Kohnstamm
In het bovenstaande verhaal wordt beweerd dat marketeers tot nu toe altijd gedacht hebben dat het AIDA model zaligmakend is. Dat is onjuist. Het AIDA model is ruim honderd jaar geleden bedacht. Zeker in de afgelopen 50 jaar is aangetoond dat het model veel te simplistisch is en derhalve in het geheel niet zaligmakend blijkt te zijn. De voornaamste kritiek draait om het feit dat consumenten niet systematisch tot keuzes komen. Ofwel de homo economicus bestaat niet. De bewering dat AIDA pas vanaf Gen Z niet meer werkt is derhalve nergens op gebaseerd. De dames en heren bij Somention vermelden op de website trots dat ze allen digital natives zijn. Dat moge zo zijn, maar bovengenoemde onzin doet me vrezen dat ze zich volstrekt onvoldoende verdiept hebben in de theorievorming binnen het vakgebied marketingcommunicatie. Vakliteratuur bestuderen is kennelijk te veel gevraagd. Een bezoek aan de Somention Academy lijkt me dan ook bepaald niet kennis verrijkend.
Max Kohnstamm
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.