Premium

10 procent omzetgroei voor digitale bureaus, tekort aan talent loopt op

Branchevereniging DDA: ‘We maken ons hard om meer personeel te werven en bureaus te kunnen laten groeien.’ 

Ivo Roefs. Afbeelding via DDA

Nederlandse digitale bureaus noteren een omzetgroei van 9,9 procent, stelt branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) op basis van onderzoek onder haar leden. De omzetgroei is veel hoger dan in 2020 (0,6 procent) maar lager dan in de jaren ervoor. ‘De sector kampt met een toenemend tekort aan talent’, zegt DDA-voorzitter Ivo Roefs. ‘We maken ons hard om meer personeel te werven en bureaus te kunnen laten groeien.’  

Onderzoek onder 135 bureaus

Het onderzoek is voor de derde keer gehouden en uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ipsos, dat 135 van de 150 digitale bureaus met DDA-lidmaatschap ondervroeg. De bureaus hebben totaal bijna achtduizend vaste werknemers, aangevuld met bijna duizend freelancers en near/offshoring medewerkers. De totaalomzet van de branche bedraagt in 2021 naar verwachting 872 miljoen euro. Dat is afgerond tien procent meer dan in 2020, toen er – vanwege de coronapandemie – een omzetgroei van slechts 0,6 procent gerealiseerd werd.  

Die lage omzetgroei komt volgens Roefs vooral omdat bureaus in 2020 erg hun best gedaan hebben om mensen 'aan boord te houden', soms met NOW-steun vanuit de overheid. De kosten voor personeel waren daarom hoger ten opzichte van de omzet, redeneert de DDA-voorzitter.

Winstmarge mag omhoog

In 2021 is er beter nieuws. Niet alleen de omzet is gegroeid, ook de gemiddelde winstmarge van de deelnemende bureaus is gestegen. Van negen procent in 2020 naar dertien procent dit jaar. DDA-voorzitter Roefs is blij met de hogere winstmarge. Wel blijft er ruimte voor financiële verbetering: de DDA ziet liever een winstmarge van vijftien procent. ‘Onder andere om een buffer te hebben voor een mindere periode’, zegt Roefs.   

War on talent

Niet alleen de winstmarge mag van de DDA verder omhoog. Ook de omzetgroei is een aandachtspunt. In voorgaande jaren noteerden DDA-bureaus een omzetgroei van veertien tot zeventien procent per jaar, aldus Roefs. Dit jaar is dat tien procent. Bureaus kunnen simpelweg niet al het werk (direct) oppakken omdat ze niet genoeg personeel hebben. Met name technisch onderlegde medewerkers zijn schaars. Meer dan de helft van de vacatures van digitale bureaus zijn voor ontwikkelaars, meldt de DDA. 

Roefs: ‘de war on talent houdt niet op, er is steeds meer behoefte aan gekwalificeerd personeel. Talent van buiten de Europese Unie aantrekken is lastig vanwege de benodigde hoge salarissen in vergelijking met huidige medewerkers. Wij als DDA zetten daarom in op het werven van lokaal talent. Bijvoorbeeld door zijinstromers te ondersteunen en scholieren en studenten kennis te laten maken met technische activiteiten als programmeren.’  

Lobbyen

De DDA kaart het tekort aan digitaal talent en ICT-docenten ook aan in Den Haag. Roefs geeft aan in gesprek te blijven met de Vaste commissie voor Digitale Zaken. ‘Het is ook fijn dat er een staatssecretaris komt voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering, want de war on talent raakt naast digitale bureaus ook andere Nederlandse bedrijven.’   

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie