ADCN en THNK School of Creative Leadership lanceren marketing creativity accelerator 

'Het programma moet ervoor zorgen dat het creatieve potentieel van marketingorganisaties, -investeringen en -middelen beter benut wordt.

ADCN en THNK School of Creative Leadership lanceren marketing creativity accelerator 
Rob en Robin

ADCN en THNK School of Creative Leadership lanceren het marketing creativity accelerator leiderschapsprogramma voor de prestatieverbetering bij merken. Met het programma willen ADCN en THNK inspelen op de behoefte van CMOs om hun teams en organisatie te versterken met creative leadership capabilities. Volgens de organisatie wordt het creatieve potentieel van marketingorganisaties, -investeringen en -middelen nu vaak onvoldoende benut. Dat terwijl uitdagingen, verantwoordelijkheden en complexiteiten van marketing teams alleen maar toenemen. 

Advertentie
advertisement

Senior marketeers 

Het programma is gericht op senior marketing managers met minimaal tien jaar ervaring, actief in verschillende marketing disciplines – zoals strategie, digital, communicatie, product, media en design. ADCN en THNK School of Creative Leadership willen een zo divers mogelijke groep samenstellen, met Nederlandse en internationale merken, grote en kleinere organisaties, en een goede mix qua sectoren. Het ontwerp van het programma is gebaseerd op tientallen sessies met marketing- en bureaudirecteuren. ADCN legt uit dat verschillende modules in de afgelopen paar jaar zijn ontwikkeld en getest in samenwerking met de marketing teams van KPN, de founding partner van het programma. 

Het programma moet aansluiten bij het recent gepubliceerde ‘CMO 2025’ rapport van SpencerStuart over het profiel en leiderschap van de ideale CMO.

Gericht op uitdagingen

ADCN geeft aan dat de modules van het programma deels gericht zijn op het hands-on oplossen van concrete uitdagingen en barrières in het creatieve proces, zoals het schrijven van betere briefings, het bepalen van de juiste kpi’s, het beoordelen van ideeën, het geven van feedback, het omarmen van fouten en het bouwen van vertrouwen in de samenwerking tussen alle disciplines.

Het totale programma moet bijdragen aan de creatieve kwaliteit, snelheid en effectiviteit van het werk. Daarnaast werkt het programma aan creatief leiderschap binnen het marketing ecosysteem. Hoe zorg je voor culturele sensitiviteit, hoe manage je interne politiek en ego’s, hoe cast je diverse teams en hoe ontwikkel je een cultuur van empathie, nieuwsgierigheid, ondernemerschap en ‘bravery’? Het programma moet marketingorganisaties ondersteuning bieden bij  het duiden van de context en de ontwikkeling en storytelling van een creatieve toekomstvisie. Deelnemende marketeers wordt de mogelijkheid geboden samen te werken met een community van peers, coaches en ‘masters’ en krijgen toegang tot premium content en creative leadership tools.  

Meer creativiteit en ROI

Onderzoek van onder andere McKinsey toont aan dat bedrijven met betere creative marketing capabilities innovatiever zijn en financieel beter presteren. ADCN, de club voor creativiteit, en THNK School of Creative Leadership verwachten daarom ook dat de marketinginvestering in het programma makkelijk terugverdiend wordt door besparingen in het creatieve proces, vermindering van de kosten van middelmatigheid en een hoger rendement op marketinginvesteringen in onder andere creatie, productie, media en product. Op lange termijn moeten de aangeleerde capabilities bijdragen aan business groei en maatschappelijke impact. 

'Motor van groei en bloei'

Dinesh Sonak, managing director van ADCN: ‘Wij hebben - samen met alle partners zoals THNK, Dawn, KPN en MediaMonks - de ambitie om Nederlandse marketing en merken op wereldniveau te brengen. Met een generatie CMOs en marketing teams die nog beter in staat zijn om de merken van de toekomst te bouwen. In de komende twee jaar willen wij meer dan 250 marketing managers en de top 100 merken gaan versterken qua creativiteit. Laten we zorgen dat de continue balancing-act van marketing snel verandert in een motor van groei en bloei.’

Mark Vernooij, partner THNK School of Creative Leadership: ‘Merken spelen een grote rol in ons denken en doen, als individu en als maatschappij. Dit brengt merken in een unieke positie om de leiding te nemen in het creëren van een beter toekomst voor ons allemaal’.

Tien modules met world-class masters

Het programma bestaat uit tien online modules van vier uur. Hierin werken maximaal veertig marketing managers samen in kleine teams. Ze worden begeleid door creative leadership coaches en door ‘masters’: De CMOs, founders en creative directors - uit binnen- en buitenland - van de meest innovatieve merken en toonaangevende bureaus, zoals Spotify, MediaMonks, Forsman & Bodenfors, Wieden+Kennedy, Oatly, Headspace, Heineken, IDEO, Dawn, Tony’s Chocolonely en adidas. In elke module staat een creative leadership capability centraal, zoals exploring, architecting, conducting, directing. 

De eerste editie van ‘Mastering Marketing Creativity’ start op 4 februari 2021. Registreren kan via de website van Masteringmarketingcreativity.

Lees ook: RA*W roept creatieve industrie op: 'maak ruimte voor studenten'

Credits

Identiteit: Dawn

Website: MediaMonks

Illustraties: Rob en Robin

Plaats als eerste een reactie

Advertentie