Matt van Voorst (Dept): ‘Tijdens de SpinAwards ontving ik visitekaartjes op het toilet’

Korte interviews over SpinAwards-avonturen. #1: Matt van Voorst (finalist Young Talent).

De 28-jarige Matt van Voorst stond tijdens zijn studie meerdere malen in de finale van de SpinAwards Young Talent. Ondanks dat de prijs twee keer voor zijn neus werd weggekaapt door concurrenten, was het allemaal niet voor niks geweest. ‘Ik ontving visitekaartjes op het toilet.’

Zesjescultuur

Van Voorst studeerde Communicatie en Multimediadesign aan de HAN. Ondertussen is hij al een paar jaar afgestudeerd en heeft Arnhem verruild voor Amsterdam. ‘Door de SpinAwards Young Talent kwam ik in aanmerking met de Amsterdamse creatieve industrie.’ Hij werkt nu als frontend developer bij het digitale bureau Dept. 

Van Voorst heeft tijdens de Young Talent-voorrondes meer geleerd dan tijdens zijn studie, waar toch wel een ‘zesjescultuur’ heerste. ‘Na je opleiding moet je op juniorniveau kunnen functioneren. Veel studenten beseffen niet hoe weinig je leert op een opleiding; je haalt een zesje en niemand kijkt meer om naar je cijfers. Ik vind het zonde dat studenten zo hun tijd verspillen.’

Studenten moeten hun ‘ik zie wel’-mentaliteit veranderen, vindt hij. ‘Die had ik zelf eerst ook, maar het is echt nuttig om te weten waar je naartoe werkt. Eigenlijk moet je tijdens je studie een basis opbouwen: ga netwerken, zoek een specialisatie en doe mee met de SpinAwards.'

Verslaving

De awardshow heeft speciaal voor studenten een Young Talent programma. Leerlingen kunnen hieraan meedoen door een digitaal idee te pitchen. De jury kiest het winnende team dat doorgaat naar de finale. Voorafgaand aan de grote uitreikingen doen de studenten mee aan een tweedaags programma vol coaching- en netwerkmomenten. Van Voorst stond maar liefst tweemaal in de finale. Hij denkt er met nostalgie aan terug.

Hij verbleef, samen met andere deelnemers, in een Amsterdams hostel boven een coffeeshop – zullen ze met rode ogen hun pitch hebben voorbereid? Hij heeft ook meegedaan aan een contest van Knab, hoofdsponsor van de Spin. (Deze wedstrijd vindt dit jaar ook weer plaats halverwege april). Van Voorst: ‘We moesten voor Knab een concept bedenken waardoor de bank meer verzekeringen kan verkopen. Wij zijn met de hoofdprijs ervandoor gegaan: 5 duizend euro om ons idee uit te werken.’ Uiteindelijk is er niet veel van hun concept terechtgekomen: ‘We hadden te weinig tijd.'
 

Visitekaartjes

Naast een mooie prijs heeft hij ook een tal van visitekaartjes verzameld.  ‘Een uitreiking is een verslaving’, zegt Van Voorst tevreden. ‘Je krijgt een inkijkje in de creatieve industrie. Binnen een paar dagen heb ik mijn netwerk flink uitgebreid; ik kreeg kaartjes, uitnodigingen en LinkedIn-connecties.’

Hij is dan ook allesbehalve teleurgesteld dat hij twee keer naast een gouden SpinAward-ring heeft gegrepen. ‘Ik heb dingen geleerd die ik op mijn opleiding niet kreeg.’ Hij heeft dan ook een tip: ‘Houd ruimte in je pitch over voor nieuwe ideeën. Sommigen maken hun pitch heel concreet. Maar je kunt beter een compact basisidee laten zien. Dan heb je tenminste ruimte om je concept bij te sturen als de jury het opmerkingen heeft.’

Meedoen met de SpinAwards Young Talent? Klik hier.

Werk insturen? Tot en met vrijdag 28 februari 2019 kunnen bureaus, producenten en opdrachtgevers hun beste digitale werk inzenden via deze link. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie