Netwerkevent voor queers in advertising: 'Het ontbreekt de industrie aan inlevingsvermogen'

Boomerang Agency en Virtue organiseren netwerkborrel tijdens Pride Amsterdam die de basis moet leggen voor een netwerk.

Het Amsterdamse reclamebureau Boomerang Agency organiseert samen met Virtue - het creatieve bureau van VICE - dit jaar voor het eerst tijdens Pride een netwerkborrel voor ​queers ​die werkzaam zijn in advertising. 

Advertentie
advertisement

Volgens Maartje Weijers, Head of Culture van Boomerang Agency, worden de behoeften van de community lang niet altijd beantwoord door de campagnes die ieder jaar worden bedacht tijdens Pride. 'Het ontbreekt de industrie nog op veel vlakken aan kennis en inlevingsvermogen. We zullen dan ook een open gesprek aangaan over hoe het is om als lid van de community werkzaam te zijn in de advertising.' Een korte rondvraag leverde al mooie, maar ook pijnlijke anekdotes op, zegt Weijers. Toch ligt de focus  niet op discriminatie. 'Het event is gericht op wat voor soort toekomst we met elkaar willen creëren en hoe wij als kleine gemeenschap daar een voortrekkersrol in kunnen spelen.'

Er worden ongeveer vijftig mensen verwacht en de reacties zijn positief. Weijers: 'Er zijn veel mensen die aangeven dat ze binnen hun eigen agency zich op dit vlak soms wat alleen voelen en tijdens Pride vooral bezig zijn collega's uit te leggen wat de nuances zijn en hoe er nu naar Pride gekeken wordt.'

Omdat veel LGBTQ+ers vaak in hun eentje zijn binnen een bureau, mist die groep soms een klankbord, verklaart Steph Morrow, Head of Strategy van Virtue. 'Door samen te komen en elkaar te leren kennen leggen we de basis voor wat wellicht een netwerk met een adviserende rol zou kunnen worden.'

 

Ook wat Weijers betreft houdt het na 29 juli niet op. 'Het karakter van deze bijeenkomst is vooral verkennend: elkaar eens ontmoeten en zien hoe het ervoor staat bij de verschillende agencies qua representatie en gelijkheid, maar het langetermijndoel van deze samenwerking is ook kijken of er iets van een adviserend netwerk uit voort kan komen. Deze bijeenkomst is voor mij een eerste stap om met alle LGBTQ+ers die werkzaam zijn binnen advertising te bespreken hoe dit beter kan.'

Over het event

Creatief strateeg en opiniemaker Nadine Ridder zal het openingsstatement verzorgen. Daarop volgt een groepsgesprek en een borrel. Tijdens het event zal gesproken worden over de representatie van de LGBTQ+ community binnen advertising en het uitwisselen van ervaringen over hoe men omgaat met stereotypering, of uitsluiting, op basis van seksuele oriëntatie of genderidentiteit. 

Op 29 juli zijn geïnteresseerden vanaf 17:00 welkom in The Student Hotel aan de Wibautstraat in Amsterdam. Aanmelden kan hier. Wegens alle COVID-19 maatregelen geldt er een maximum aantal bezoekers.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie