Premium

Maartje Slijpen (KesselsKramer): 'De mens is creatief en creativiteit is vet'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Maartje Slijpen van KesselsKramer.

Maartje Slijpen

Deze week is Maartje Slijpen, artdirector bij KesselsKramer, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.

Maartje over haar week: 'Nadenkend over wat me inspireert dacht ik: TJA wat inspireert mij eigenlijk? Er zijn wel dingen die me grijpen of niet meer loslaten of die ik gewoonweg heel tof vind. Die dingen deel ik meestal zo snel als ik kan met mijn beste vriend Merel Witteman. In de afgelopen 10 jaar hebben we elkaar zo al duizenden dingen gestuurd. Vaak zijn het beelden. Een foto, een filmpje. Iets wat stilstaat of beweegt. 

Dus ik dacht, laat ik eens zoeken in mijn iMessage-geschiedenis op het woord "vet". Dat bleek een hele accurate zoekterm. Ik ben dus iets te weten gekomen over mijn eigen inspiratie en over mijn eigen taalgebruik (want wie gebruikt er nou in godsnaam constant het woord "vet"?)

Vaak zijn de dingen die ik tof vind een beetje vervreemdend, menselijk, vies, slijmerig, licht absurd of - beter gezegd - bíjna normaal. Omdat het om een "random pick of the day" gaat lijkt het me leuk om aankomende week elke dag iets te delen uit deze oneindige stroom VETTE dingen.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Fixed 02 - Dirk Koy

'Een gefixeerd filmpje van een man die met een achterwaartse salto in het water springt. Kader tolt in de rondte, duiker blijft staan. "Heel vet!"'

2. De blinde baarszalm - 'z'n ogen zijn in evolutionair opzicht niet echt een toevoeging gebleken'

'Doordat deze zalmsoort alleen maar onder de grond leeft en het hebben van ogen daar geen meerwaarde heeft bij het vinden van voedsel of het ontwijken van vijanden, zijn z'n ogen in evolutionair opzicht niet echt een toevoeging gebleken.

Wat ik sowieso vet vind is dat ie geen ogen meer heeft, maar dat je nog wel gewoon kan zien waar z’n ogen ooit gezeten moeten hebben. En daarnaast: Hallo! Je ogen niet meer nodig hebben. Ik weet niet hoor… héél vet!'

De blinde baarszalm
De blinde baarszalm

3. De Magnetron Chinees - 'een perfecte plek voor mensen die, net zoals ik, houden van plekken waar ze niks te verbergen hebben'

'Deze foto nam ik in Den Haag. In dit restaurant in wordt alles wat je ‘hier’ wilt opeten recht voor je neus in een willekeurige magnetron opgewarmd. Als je eten afhaalt, moet je precies datzelfde thuis doen. Een perfecte plek voor mensen zonder magnetron óf voor mensen die net zoals ik houden van plekken waar ze niks te verbergen hebben.

Gewoon vet.'

De Magnetron Chinees
De Magnetron Chinees

4. Iets dat het helemaal niet blijkt te zijn - het natte pantykousje

'Wat ik heel vet vind, is wat er gebeurt als je iets nét niet goed ziet. Of je ziet iets dat heel erg op iets of iemand lijkt dat je goed kent, maar dat het dan dus niet is.

In de nano-seconde die dan volgt probeert je brein het even snel te fixen voor je, maar dat kan helemaal niet want het klopte in eerste instantie al niet. Je kende het nog niet. Het was die persoon helemaal niet.

Of je kende het al wél, maar je zag het even anders. Dit natte pantykousje bijvoorbeeld. Echt vet.'

Het natte pantykousje
Het natte pantykousje

5. Autoprogettazione Enzo Mari

‘Zelf iets maken is het leukste wat er is. Enzo Mari (The Maverick Grandfather Of Italian Design, red.) maakte in 1974 niet alleen zelf iets, hij zorgde ervoor dat anderen dat wat hij maakte ook weer zelf konden maken. Het boek Autoprogettazione is een zelf-maak-katalysator in de vorm van een instructieboek.

Met dit boek, een paar latten, spijkers en een hamer kan je zo een hele serie meubels in elkaar timmeren. Die tafel, die kast, die stoel, dat bankje, ze zijn allemaal even mooi. Maar het beste is nog dat Mari met dit boekje twee simpele dingen duidelijk maakt: de mens is creatief en creativiteit is vet.’

Autoprogettazione
Autoprogettazione

Komende week is Sietze Rademaker, Director New Business & Sonic Branding Amp.Amsterdam, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie