Premium

De (Brabantse) inspiratie van Tamberly Sas-Husson: van Banksy tot de Großglockner

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Tamberly Sas-Husson van Fama Volat.

Tamberly Sas-Husson

Deze week was Tamberly Sas-Husson, Managing Director van reclamebureau Fama Volat en voormalig eredivisiehandbalster, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week (Fama Volat, Latijn voor 'het gerucht krijgt vleugels', heeft vestigingen in Eindhoven, Amsterdam, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg). Vijf dagen lang deelde zij dagelijks - à één bijdrage per dag - haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans.

Sas-Husson over haar week: 'Keep it simple was de tip. Heerlijk, suits me... Niet hoogdravend, maar lekker nuchter Brabants. Jong ook en daarmee een andere kijk op dingen - en het past bij het 'earned' DNA van Fama Volat: werk, inspiratie, ideeën die zo goed zijn, dat ze voor zich spreken.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Alcoholvrij 'bonden' met collega's - de opmars van non-alcoholische drinks!

'Een mooie voor de maandag, zo net na het weekend. Deze trend pakt zo waanzinnig hard door momenteel, en daar waar je haters en lovers hebt, ben ik momenteel een absolute lover! Zoveel innovaties, productontwikkelingen, dynamiek en alternatieven. Wanneer hebben we dat nog gezien, zo'n immens potentieel. Zowel bestaande merken als nieuwkomers, iedereen is erbij. En zo niet, you lose...

En mijn voorliefde voor 0,0%? Daar is ons eerste kindje in mijn buik de aanleiding voor, want mijn wereld bestaat momenteel naast Fama Volat uit kinderkamer verven, babyspullen uitzoeken en 10x per dag de 'wat mag ik eten' app checken. Ik denk dat alle vrouwen van rond mijn leeftijd wel herkennen dat het wennen is om de geneugten des levens (tijdelijk) aan de kant te zetten. Maar oprecht, de kwaliteit van die producten verbetert echt. Het is gewoon lekker, en dat met zoveel voordelen.

Bij bier is dat al langer gaande, maar smaakt er als je het aan mij vraagt maar één Zo. Als pils . Ook de sterke spirits pakken nu door (favourite: Seedlip Spice met alcoholvrije gin!). Het is nu wachten op de wijn.

Ik ben vooralsnog maar al te blij dat ik borrelen en andere sociale activiteiten met mijn collega's, die leiden tot zoveel synergie en bonding, niet hoef over te slaan!'

Advertentie
advertisement
Seedlip
Seedlip

2. 'Onafhankelijk het beste werk maken, dat is waar ik bij ons intern zoveel energie bij zie vrijkomen'

'Tja, een populaire keuze natuurlijk! Pseudoniem, politiek geëngageerd, humoristisch, doordacht en ongrijpbaar. Dat hij nog niet genoemd is in deze rubriek verbaasde me...

De manier waarop hij zichzelf iedere keer opnieuw uitvindt is geweldig, nee fantastisch! Hoe je het voor elkaar krijgt om een politiek beladen boodschap, met humor en spraakmakendheid over de Bühne te brengen aan het grote publiek? Daar ben ik extreem jaloers op, en ik denk wij in de reclamewereld allemaal wel.

Ik zie de video nog voor me https://www.youtube.com/watch?v=eXKE0nAMmg4, de keer dat hij zijn eigen werk vernietigde op een veiling. Dan kies je dus echt niet voor het geld maar de artistieke waarde! Dat is toch waar wij iedere dag met z'n allen ons bed voor uitkomen? Onafhankelijk het beste werk maken, dat is waar ik bij ons intern zoveel energie bij zie vrijkomen.

Banksky heeft net een tour gemaakt door Engeland met een hele serie outdoor kunstwerken. Dat hij NIET over de Corona-crisis creëert, maar juist over andere nijpende zaken (zoals woningspeculatie) is weer creativiteit pur sang. Anders denken dan anderen. Het onvermijdelijke links laten liggen, dat is wat dit fenomeen doet.'

https://www.adformatie.nl/craft/banksy-laat-spoor-van-kunst-na-tijdens-vakantie

'Banksky heeft net een tour gemaakt door Engeland met een hele serie outdoor kunstwerken'
'Banksky heeft net een tour gemaakt door Engeland met een hele serie outdoor kunstwerken'

3. 'Brok in mijn keel'-momenten - vallen en weer opstaan, en samen successen vieren!

'Sorry, ik kan het toch niet laten: The Olympics zijn mijn volgende pic(k)! Zelf kon ik vroeger wel een beetje handballen; hard werken, discipline en topsport mentaliteit zijn me van huis uit meegegeven. Actief sporten zit er nu met een baby in de buik even niet in, maar de afgelopen sportzomer in combinatie met het dramatische zomerweer... ik heb genoten!

En dan vooral van de Olympische Spelen, uiteraard onze Nederlandse toppers, maar er was nog zoveel meer. Natuurlijk gaat sporten op dat niveau over winnen, en ook teambuilding en doorzettingsvermogen. Het inspireert me niet alleen als mens, maar ook als managing director van Fama Volat.

En dan het winnen misschien nog niet eens het meeste, maar de heroïsche verhalen die worden 'geschreven' en de emotie die hier onlosmakelijk mee is verbonden, heb ik zelden zo intensief beleefd als afgelopen zomer. De 1500 meter-kwalificatie van Sifan Hassan; vallen, opstaan en uiteindelijk 3 medailles winnen! Kippenvel. Dit typeert toch in de meest pure vorm ons leven, en onze projecten.

Maar het echte 'brok in mijn keel'-moment vormde voor mij de 2 hoogspringers, Mutaz Essa Barshim uit Qatar en Gianmarco Tamberi uit Italië, die in plaats van een barrage aan te (moeten) gaan een gouden plak deelden. GOUD DELEN! Samen, en samen dat succes vieren. Dan pink ik een traantje weg (en nee, dat zijn niet de hormonen).'

Sifan Hassan
Sifan Hassan
Mutaz Essa Barshim en Gianmarco Tamberi
Mutaz Essa Barshim en Gianmarco Tamberi

4. 'Mijn plan was deze zomer om de Großglockner, de hoogste berg van Oostenrijk, te beklimmen'

'Iedereen was, of is momenteel los! En daarmee bedoel ik op vakantie, alsof er nu 8 weken zijn waarin alles mag en kan en de wereld daarna weer op slot gaat. Ik hoop het oprecht van niet, maar dit zullen jullie allemaal herkennen. Zo ook ik!

Mijn plan was deze zomer om de Großglockner (hoogste berg van Oostenrijk) in expeditie-vorm te beklimmen met manlief en beide aanstaande grootvaders. Door de extra embryonale bagage en op doktersadvies in verband met de hoogte heb ik die, vol frustratie en met een sip gezicht, overgeslagen. Maar, thuis blijven zitten en wachten tot ze terugkwamen was geen optie.

Dus ik ben wel meegegaan en heb minder intensieve hikes ondernomen. Als er iets inspirerend is en in alle inspirerende lijstjes zou moeten staan, dan zijn dat de bergen! Overal ter wereld: de Alpen, Dolomieten, Pyreneeën, Himalaya, Oeral, Rockies, Andes, et cetera et cetera! De zuivere lucht, de vergezichten en de immensheid waardoor we nietig zijn. Het is verrijkend, relativerend en beangstigend tegelijkertijd. Voor mij zijn de bergen een basisbehoefte.

Als klimmer neem je het boek Zuurstofschuld van Toine Heijmans natuurlijk mee. En lees daarbij maar eens tussen de regels door over het adembenemende hooggebergte...'

Recensie: Heijmans slaat zijn ijsbijl door valse heroïek. Zijn verhaal, in de kou van het hooggebergte, is razend spannend. In een vernuftige roman boort Toine Heijmans naar de ziel van de bergbeklimmer.

Zuurstofschuld van Toine Heijmans
Zuurstofschuld van Toine Heijmans
Zuurstofschuld van Toine Heijmans
Zuurstofschuld van Toine Heijmans

5. The Lost Class - hoe ver mag je als bureau gaan om aandacht of publiciteit te genereren?

'Als je mijn vorige pic(k)s leest dan ben je er inmiddels achter: ik ben jong, ambitieus, ondernemend, en dus zwanger (lacht). Maar bovenal heb ik een voorliefde voor spraakmakend werk maken.

Een case die een van mijn collega's recentelijk deelde en waar ik veel over nadenk is The Lost Class. Een NRA (wapenlobby) afgevaardigde houdt een speech voor 3044 lege stoelen. Hij denkt te oefenen, maar blijkt gefopt te worden - de boodschap van het aantal doden als gevolg van schietpartijen op middelbare scholen in de VS komt keihard binnen: '3044 members of the high school class of 2021 were killed by guns'.

Natuurlijk is dit een inhoudelijk sterk idee. De lege stoelen zijn een indrukwekkend beeld. De bad guy op een podium is garantie voor spraakmakendheid. Toch vind ik dat je als bureau - zeker Fama Volat dat opereert tussen reclame en PR - niet alles mag doen om aandacht of publiciteit op te zoeken.

We hebben en zouden allemaal in de reclamewereld een sterk moreel kompas moeten hebben. Mag je iemand publiekelijk veroordelen, voor eigen rechter spelen en een openbare schandpaal bouwen? Wie gaf opdracht of doet een bureau dit voor zichzelf en de prijzen, of 100% uit oprechtheid? Heiligt het doel altijd de middelen?

We hebben, kortom, een grote verantwoordelijkheid als bureaus en merken. Zeker in deze tijd. Dat besef houdt mij scherp.'

The Lost Class
The Lost Class

Komende week is fotograaf en SO 2021 Award-winnaar Marwan Magroun curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Ralf van Lieshout
Wat voegt (Brabantse) in dit geval toe aan de titel? Zouden we dat bij 'Zuid Hollandse' en 'Noord Hollandse' collega's ook doen?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie