Premium

Smartphone-reus Oppo verlaagt marketingbudget en beëindigt samenwerking met Weber Shandwick

Oppo centraliseert vanwege de marktsituatie zijn pr-strategie en gaat ook 'wat' minder uitgeven aan marketingcampagnes.

Oppo

Oppo, één van de grootste smartphonefabrikanten ter wereld, heeft zijn Nederlandse samenwerking met pr-bureau Weber Shandwick na 4,5 jaar stopgezet. De smartphonereus verlaagt zijn marketingbudget en laat de pr daarom uitvoeren door één partij voor Belgie en Nederland. Ook gaat Oppo zijn campagnes ‘wat terugschroeven.’

De bureauwissel bereikte Adformatie via een e-mail van Deepr, dat sinds 1 februari het nieuwe pr-bureau voor Oppo in Nederland is. Deepr is een zusterbureau van Whizpr. Beide bureaus zijn preferred partners van All Colors of Communication, een Belgisch communicatiebureau dat actief is in Nederland en België. Deepr regelt vanaf nu het contact met Nederlandse media en influencers, onder andere over het testen van Oppo-smartphones. Weber Shandwick bevestigt de bureauwissel en zegt bepaalde pr-werkzaamheden overgedragen te hebben aan Deepr.

Efficiënter werken

Dries Cludts, pr-manager bij Oppo Benelux, vertelt desgevraagd dat het contract met Weber Shandwick voor 2022 afliep en door Oppo niet verlengd is. ‘We waren zeer tevreden over de samenwerking, maar besloten onze pr-activiteiten te centraliseren om efficiënter te kunnen werken. Uiteindelijk is de keuze gevallen op All Colors of Communication in België, waarmee we in het verleden ook al een goede relatie hadden.’ Hij voegt later toe: ‘We kijken altijd met een open blik naar de toekomst en kunnen die strategie natuurlijk weer bijsturen als de situatie verandert.’ Weber Shandwick laat weten: ‘Wij blijven met elkaar in gesprek naar de toekomst toe.’

Minder interesse in smartphones

Oppo is sinds 4,5 jaar actief in Nederland en betrad de Belgische markt in 2020. De smartphonegigant centraliseert zijn pr-activiteiten in Nederland en België nu vanwege wat Cludts ‘de huidige marktomstandigheden en een lager marketingbudget als gevolg’ noemt. Vrijwel alle smartphonemerken hebben last van een lagere vraag naar nieuwe smartphones. Gezamenlijk hebben zij in 2022 wereldwijd ruim 1,2 miljard toestellen verscheept, het laagste aantal sinds 2013. Consumenten doen vanwege de inflatie langer met hun huidige smartphone, zo luidt één van de verklaringen van marktonderzoeker IDC.

Marketingcampagnes wat terugschroeven

En minder interesse in nieuwe smartphones betekent ook dat Oppo zijn nieuwe toestellen minder onder de aandacht gaat brengen. Cludts: ‘Onze marketingcampagnes zullen dit jaar wat worden teruggeschroefd, maar we willen ook in 2023 blijven bouwen aan onze aanwezigheid in de markt met nieuwe producten en goede samenwerkingen met onze lokale partners.’

In de afgelopen jaren zette Oppo stevig in op het bouwen van zijn merkbekendheid. De smartphonereus sloot onder meer commerciële samenwerkingen met fotografie- en lifestyle-influencers en Nederlandse technologiewebsites met een groot bereik. Die samenwerkingen resulteerden onder meer in test-en-winacties voor consumenten en veel zichtbaarheid via banners en andere reclamevormen. Oppo voerde ook reclame via out-of-home en in samenspraak met providers via radio, tv en andere mediavormen. Het is niet duidelijk op welke manier(en) Oppo zijn marketingcampagnes gaat terugschroeven.

Correctie 2-2: in een eerdere versie van dit artikel stond dat Deepr en Whizpr onder de paraplu van All Colors of Communication vallen. Dat is onjuist: de bureaus zijn preferred partners. Het artikel is hierop aangepast.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie