Trending deze week: Twitter, the gift that keeps on giving

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Met de feestdagen voor de deur is het dé tijd om na te denken over waar je volgend jaar naartoe wilt met je merk of bedrijf. Zo ook bij Twitter, al lijken ze daar al langer bezig te zijn met nieuwe voornemens. Twitter-updates vliegen je zo snel om de oren dat het lastig is om bij te houden. Maar geen zorgen, hier zijn de belangrijkste veranderingen van de afgelopen tijd. 

1. Kan het ook langer?

De oude tweets 140 tekens zijn al langer verleden tijd. Vorige week werd aangekondigd dat dit aantal nog zo’n 14 keer langer wordt, tot maar liefst 4.000 tekens. Meer dan je bijvoorbeeld op Instagram in een caption kwijt kan. Het zal wel zo blijven dat je enkel de eerste 280 tekens kan zien en je de rest kan uitvouwen indien gewenst. Toch is het jammer dat de korte updates, waar Twitter ooit groot mee is geworden, hiermee volledig verloren gaan.

2. Ban op andere kanalen

Deze week kwam naar buiten dat het verboden wordt om tweets te maken met links naar accounts op Facebook, Instagram, Mastodon en meer. Ook linktree and lnk.bio links in je Twitter-bio zouden eraan moeten geloven. Dat zou gevolgen hebben voor miljoenen accounts. Hier kwam dan ook zoveel kritiek op dat Twitter deze binnen enkele uren na de aankondiging stilletjes verwijderde en in plaats daarvan deze poll plaatste:

3. Goud en vierkant

Dan hebben we nog het blauwe-vinkjes-debacle. Deze week werd aangekondigd dat profielfoto’s van geverifieerde accounts vierkant worden in plaats van rond. Dit samen met het gouden vinkje zou ervoor moeten zorgen dat gebruikers officiële merkaccounts kunnen onderscheiden van eventuele nepaccounts met een gekocht blauw vinkje.

4. Twitter Blue for Business

Het platform introduceerde deze week ook voor het eerst Twitter Blue for Business: een programma waar bedrijven hun merken en werknemers zich van elkaar kunnen onderscheiden. Als een bedrijf onderdeel is van het programma kunnen werknemers het logo van het merk als een icoon naast hun naam zetten om zo als het ware een brand-verified account te hebben. Het begin van deze update werd twee dagen later al uitgerold.

5. Vaarwel Elon?

Dan nog even de grootste klapper als laatst: Afgelopen maandag zette opperbaas Musk een poll op Twitter om te stemmen of hij aan het Twitter-roer moet blijven. Twitteraars hadden 12 uur de tijd om hun stem uit te brengen in een bindend referendum.

Ruim 17 miljoen van hen deden dat, waarbij een grote meerderheid hem graag zag vertrekken. Elon Musk, man van zijn woord, reageerde dat hij inderdaad af zal treden als topman zodra hij een vervanger heeft gevonden. Wie weet komt er dan weer wat rust in de tent. Dat zou denk ik voor veel online-marketeers een zeer welkom kerstcadeau zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie