Premium

Albert Heijn trapt februari af met ‘Lekker eten, lekker snel’

Johan van der Zanden (Albert Heijn): 'Het valt ons op dat de behoefte aan gemak over de hele linie toeneemt.'

Een paar voorbeelden uit het 'maaltijdgemak-assortiment'
https://www.ah.nl/shop/maaltijdgemak

Supermarktketen Albert Heijn stelt ‘maaltijdgemak’ centraal begin februari. Met de lancering van de commercial ‘Lekker eten, lekker snel’, beantwoordt Albert Heijn de behoefte van (‘steeds meer’) klanten die op zoek zijn naar manieren om makkelijker een voedzame en lekkere maaltijd op tafel te zetten. Johan van der Zande, head of marketing and communications Albert Heijn bij Ahold, zegt dat de keten een uitgebreid aanbod aan maaltijdsgemak presenteert: ‘Meer dan 200 lekkere gerechten die in een handomdraai op tafel staan, vaak al met maar 5 tot 15 minuten bereidingstijdtijd. Van zelf koken, tot volledig vers klaargemaakte maaltijden, eenpersoons of voor het hele gezin.’ Dit is de bijbehorende commercial:

De meeste keuze in lekkere, snelle maaltijden

Albert Heijn belooft dat kwaliteit, gezondheid, snelheid en variatie met de gemaksmaaltijden van de Zaanse super voor iedereen binnen handbereik zijn. ‘En op een zeer betaalbare wijze.’ Klanten kunnen in de AH-app bovendien een weekmenu laten samenstellen op basis van hun persoonlijke voorkeuren en de boodschappen thuis af laten leveren.

De Nederlandse consument: 'Het moet niet te lang duren hoor'
De Nederlandse consument: 'Het moet niet te lang duren hoor' https://www.ah.nl/shop/maaltijdgemak

Volgens Van der Zanden beweegt Albert Heijn altijd mee met de behoeften van de klant. Ziet hij een verschuiving in die behoefte naar snel snel en niet te moeilijk alsjeblieft?

RM: Hoe groot is die behoefte aan gemak en snelheid? Hoeveel mensen springen hoe vaak per week op de gemak-trein?
JvdZ:

'Wat we uit eigen onderzoek (Hoe eet Nederland) en in de winkels en de zoekdata zien op onze website en app zien: aan het begin van de week speelt gezond eten een belangrijkere rol en zitten mensen krapper in de tijd. Naarmate we naar het weekend schuiven neemt de behoefte aan uitgebreider koken toe en is er meer tijd. In het weekend heeft men echt meer tijd en zin om te koken. Maar wat opvallend is dat we zien we dat over de hele linie de behoefte aan gemak toeneemt. Albert Heijn beweegt mee met het ritme van de klant, zo groeide de verkoop van ultravers met 58 procent, het aantal verspakketten met 17 procent, en pureersoepen met 19 procent.'

Johan van der Zanden
Johan van der Zanden Albert Heijn
RM: Kant-en-klaar of snel klaar is al snel in conflict met gezond en zo min mogelijk toevoegingen. Hoe ondervangt Albert Heijn dat?
JvdZ:

'Voor Albert Heijn is het bieden van gezondere keuzes altijd belangrijk, maar daarbij gaat het ook om gevarieerd eten. Wij bieden beiden in onze gemakspropositie een enorm uitgebreid assortiment van bijna 300 producten. Een groot deel van dit assortiment biedt gezonde keuzemogelijkheden en bestaat bijvoorbeeld uit verspakketten, ultra vers (zoals salades en sushi) en koken en stomen. Met de hoeveelheid groente in onze verspakketten, pureersoepen en stoommaaltijden ben je al aardig op weg om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente te halen. Veel van onze stoommaaltijden bevatten bijvoorbeeld al meer dan 150 gram groente.'

RM: Wat timing betreft. We zitten natuurlijk in de schrale maanden van januari en februari, waarin de thema’s ‘goedkoop’ en ‘gezond’ de boventoon voeren. Hoezo is begin februari dan het uitgelezen moment om aandacht te geven aan het thema ‘Lekker snel’?
JvdZ:

'Wij zien dat het begin van het jaar drukke maanden kent waar sporten, school, muzieklessen weer begonnen zijn. Het is ook een periode waarin mensen ook gezonde voornemens en gewoontes willen vasthouden. De gemaksoplossingen die wij ontwikkelen zijn voordelig en gezond en sluiten goed aan op de wensen van de klanten. Voor ons is het belangrijk dat we echt impact kunnen maken in het dagelijks leven van onze klanten. Daarom zijn we er nu juist extra met een uitgebreide propositie van gezonder, gemakkelijk en snel en boven alles ook betaalbare maaltijdoplossingen.' 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie