Banken spelen in op actualiteit met reclame voor pensioenopbouw

Het pensioenstelsel in Nederland gaat fors op de schop. Nederlanders krijgen ieder een eigen potje i.p.v. snoepen vanuit één grote pot.

Daarbij is de hoogte van het pensioen straks afhankelijk van de economie. In periodes waarin de economie floreert stijgen de pensioenen mee; in mindere tijden dalen ze. Het zorgt voor enige onzekerheid, daar op voorhand niet precies te zeggen valt hoeveel iemand straks te besteden heeft. Voor banken reden om slim in te spelen op deze actualiteit en reclame te maken voor hun pensioenrekeningen. Met een pensioenrekening hebben Nederlanders de mogelijkheid om naast het pensioen wat zij opbouwen via hun werkgever zelf voor een aanvullend pensioen te zorgen. Het leidt ertoe dat zij straks meer te besteden hebben en daardoor niet hoeven in te leveren op hun uitgavenpatroon en huidige levensstijl. De jaren na je pensioen zijn immers juist de jaren waarin je de tijd hebt om te ontspannen en dingen te ondernemen die je echt leuk vindt. Onder meer Pensioen Evi van Lanschot is een product wat mensen helpt hun vermogen voor later zeker te stellen. 

Verschillende banken proberen consumenten te winnen

Niet alleen Evi van Lanschot is een bank die bijvoorbeeld pensioenbeleggen mogelijk maakt voor de consument. Er zijn meer banken die juist in deze fase, waarin het nieuwe pensioenstelsel regelmatig in het nieuws komt proberen klanten voor zich te winnen. Een slimme keuze om juist voor deze producten in te zetten op verschillende vormen van (online) marketing, daar een beleggingsrekening voor later wordt afgesloten tot tenminste vijf jaar voor de beoogde pensioendatum. Eerder is het voor de consument niet mogelijk om het geld van deze rekening af te halen. Overigens is dat ook voor de consument niet aantrekkelijk; door te wachten met het opnemen van het vermogen van deze pensioenrekening profiteert men van fiscale voordelen. 

Reclames met ouderen die genieten van het leven

Om mensen bewust te maken van het nut van het afnemen van een product als pensioenbeleggen schotelen banken de consument gelikte reclames voor, waarin zij blije ouderen te zien krijgen. Mensen die gedurende hun werkende leven hebben gespaard, om op latere leeftijd wat meer te kunnen besteden. Ook reclames waarin dertigers en veertigers hun bank vragen mee te denken over de mogelijkheden om het vermogen voor later te verruimen zijn populair. Zowel online, als bijvoorbeeld op televisie. 

Ook (zelfstandig) marketeers hebben baat bij pensioenopbouw

Overigens is het niet alleen het noemen waard, dat banken inspelen op de actualiteit. Ook loont het voor (zelfstandig) marketeers om zelf eens te kijken, hoe zij hun pensioenopbouw momenteel geregeld hebben. Een product als pensioenbeleggen is niet alleen interessant voor een dertiger die later meer te besteden wil hebben; soms wordt er helemaal geen pensioen opgebouwd door een werknemer. Hoe is dit bij jouw werkgever geregeld? Het betekent dat men later alleen AOW ontvangt. Iets wat kan betekenen dat het uitgavenpatroon flink moet worden aangepast om maandelijks rond te kunnen komen. Een alternatief is het interen op de opgebouwde reserves op de spaarrekening. 

Een zelfstandige is zelf verantwoordelijk voor het opbouwen van het pensioen. In sommige gevallen wordt het bedrijf gezien als een pensioen voor later, waarbij het vermogen vrijkomt bij de verkoop van het marketingbureau. Zonder risico is dit niet, daar men geen zekerheid heeft dat het lukt het bureau daadwerkelijk te verkopen. De laatste jaren zijn er weliswaar veel overnames binnen de marketingwereld, maar dit kan snel veranderen bij wijzigende economische omstandigheden. Een goede reden om ook naar andere mogelijkheden te zoeken voor de opbouw van het vermogen voor later. 

Werking van pensioenbeleggen voor marketeers

Bij pensioenbeleggen leg je als (zelfstandig) marketeer ieder jaar een bedrag in op je pensioenrekening. Het is hierbij belangrijk om binnen je jaarruimte te blijven, wil je optimaal profiteren van de fiscale voordelen die pensioenbeleggen je oplevert. De bank zorgt vervolgens voor het beleggen van het ingelegde vermogen. In de eerste fase zal dit met relatief veel risico zijn, om het risico vervolgens af te bouwen naarmate je pensioendatum dichterbij begint te komen. Zo wordt geprobeerd een positief rendement te behalen, om daarmee het vermogen voor later te doen laten groeien. Door de risico’s af te bouwen op het moment dat de pensioendatum nadert, wordt een snelle afname van dat positieve rendement door wijzigende economische omstandigheden voorkomen. Houd wel rekening met het feit, dat je met beleggen altijd geld kunt verliezen.

Voordelen van pensioenbeleggen

Een van de voornaamste voordelen van pensioenbeleggen is het fiscale voordeel hiervan: je krijgt 37,1 tot 49,5 procent van je inleg terug via de IB-aangifte. Daarbij betaal je geen vermogensrendementsheffing over het ingelegde geld op de pensioenrekening. Vanaf vijf jaar voor de pensioendatum kun je het vermogen uit laten keren door een lijfrente-uitkering aan te kopen. Een financieel adviseur bij de bank kan je vertellen hoe dit precies werkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →