AI steeds belangrijker in de marketing van woonwinkels

Woonwinkels maken steeds vaker gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) als onderdeel van hun verkoopstrategie.

Een consument vindt het vaak lastig om keuzes op basis van kleine testers of bijvoorbeeld stukken materiaal te maken. Hoe pakt dit straks uit in de eigen woning? Maakt een kleur de ruimte niet te druk? Enzovoorts. Niet alleen de toepassing van AI helpt de consument tot een weloverwogen keuze te komen; ook online blogs doen dit. Kijk bijvoorbeeld eens bij een partij als HOOG.design, waar consumenten de mogelijkheid hebben om ongegeneerd bij andere huishoudens binnen te kijken. Het geeft een goed beeld van de wijze waarop specifieke combinaties van kleuren en materialen uitpakken.

Middels een ontwerptool aan de slag met een interieur architect

Veel winkels op het gebied van wonen bieden consumenten de mogelijkheid om samen met een interieur architect aan hun inrichting te werken. Middels slimme software slaagt zo’n architect in het visualiseren van bepaalde keuzes. Het maakt het voor een consument makkelijker om zich in te beelden hoe een woon- of bijvoorbeeld slaapkamer er straks uit zal komen te zien. Een interieur architect helpt de consument daarnaast tot nieuwe inzichten en combinaties te komen; combinaties waar men voorheen zelf wellicht niet aan gedacht heeft. 

Naast de hulp die een interieur architect kan bieden bij het visualiseren van het interieur in huis, zijn er tegenwoordig ook slimme apps. Je downloadt ze gratis op je mobiele telefoon of tablet. Deze apps maken het bijvoorbeeld mogelijk om alvast te visualiseren hoe een bepaalde kamerplant in de ruimte staat, of wat het effect is van het in een specifieke kleur verven van de wanden. Nadeel van een app ten opzichte van een interieur architect is het gegeven, dat deze niet met je meedenkt over potentieel interessante combinaties van kleuren.

Visualisatie draagt bij aan de verkoop van producten

Door een consument te helpen bij deze visualisatie wordt het voor aanbieders van complete interieurs of bijvoorbeeld specifiek keukens over het algemeen makkelijker om een product te verkopen. De twijfels die een consument momenteel nog heeft over de impact van een keuze op de uitstraling van een ruimte kan met een dergelijke visualisatie worden weggenomen. Iets wat met bijvoorbeeld een tester of een klein stukje van een materiaal niet altijd mogelijk blijkt te zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →