Zo promoot je een gezonde leefstijl als werkgever

Verzekeraars adverteerden de afgelopen jaren met campagnes, die verzekeringnemers moeten aanzetten om meer te bewegen en gezonder te leven.

Denk hierbij aan de beloningen, bijvoorbeeld in de vorm van een kortingscoupon, die consumenten krijgen aangeboden als zij dagelijks een half uur joggen of op andere wijze bewegen. Ook vanuit de Rijksoverheid wordt op verschillende manieren geprobeerd om de leefstijl van burgers te verbeteren. Meer bewegen, gevarieerd eten, minder alcohol drinken en stoppen met roken. Niet alleen voor verzekeraars en de Rijksoverheid zijn dergelijke campagnes belangrijk; ook werkgevers zoeken naar mogelijkheden om hun personeel aan te zetten gezonder te leven. 

Werkgevers hebben baat bij een gezonde leefstijl van werknemers, om een langdurig ziekteverzuim onder hun personeel te kunnen voorkomen. Hoewel zij met een verzuimverzekering veelal beschermd zijn voor de hoge kosten voortkomend uit een verplichte loondoorbetaling, kan een hoog verzuim de continuïteit van organisaties in gevaar brengen. In dit artikel lees je meer over de wijze waarop zij intern adverteren met het nut van een gezonde leefstijl. 

Ziekteverzuim op de werkvloer neemt de laatste jaren toe

Dat werkgevers een gezonde leefstijl zouden moeten promoten binnen de organisatie blijkt wel uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze cijfers laten zien dat het ziekteverzuim onder het personeel van bedrijven sinds 2017 een flinke stijging heeft doorgemaakt. Waar het ziekteverzuim het eerste kwartaal van dat jaar op 4,3 procent lag, ligt datzelfde percentage in het eerste kwartaal van 2023 op 5,7 procent. Een forse stijging! Opvallend hierbij is dat met name grote organisaties te kampen hebben met een relatief hoog ziekteverzuim; bij kleinere bureaus ligt dit percentage veel lager. 

Ondersteun medewerkers in het nastreven van een gezonde leefstijl

Het nastreven van een gezonde leefstijl heeft verschillende kanten. Zorg voor voldoende beweging, eet gezond en behoud de juiste balans tussen werk en privé. Hoewel bij ieder van deze factoren een grote verantwoordelijkheid bij de medewerker zelf ligt, speel je er ook als werkgever een rol in. 

Zorg voor een gezond aanbod aan snacks en broodjes 
Wanneer je organisatie over een bedrijfsrestaurant beschikt, is het zaak te zorgen voor een zo gezond mogelijk assortiment. Laat de kroketten en frikandellen voortaan weg; vervang ze voor een broodje gezond, fruit en bijvoorbeeld een verse salade. Vaak net zo smaakvol en veel gezonder! Mocht je toch een ongezonde snack aan willen bieden aan je personeel, maak het kopen daarvan in dat geval minder aantrekkelijk door de prijs van deze snacks te verhogen. 

Naast het faciliteren van gezonde snacks in de bedrijfskantine, kun je medewerkers gratis fruit aanbieden. Er zijn steeds meer organisaties die dit onderdeel uit laten maken van hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Het laat zien dat je als organisatie bewust bezig bent met de gezondheid van je personeel. Iets wat voor nieuwe werknemers een belangrijke reden kan zijn om voor jouw organisatie te kiezen. 

Faciliteer medewerkers bij hun sportactiviteiten 
Niet alleen het aanbieden van een gezonde lunch of gratis fruit binnen je bedrijfspand motiveert medewerkers om een gezonde leefstijl aan te hangen. Overweeg ook om een deel van het abonnementsgeld voor de sportschool te vergoeden. Vergelijkbaar is het bieden van een vergoeding voor het lidmaatschap bij de voetbal-, tennis- of bijvoorbeeld hardloopclub. Het maakt de drempel om te starten met bewegen lager voor medewerkers. 

Kijk ook eens naar mogelijkheden om periodiek een gezamenlijke wandeling bij de lunch te organiseren. Zeker in het voorjaar en de zomer is het bijzonder fijn om tijdens de lunch korte tijd naar buiten te gaan. Het biedt collega’s de mogelijkheid om elkaar op informele wijze beter te leren kennen. Daarbij maakt een wandeling in de frisse buitenlucht het hoofd leeg, waardoor men met meer energie aan het middagprogramma begint. Door als manager zelf mee te lopen met zo’n lunchwandeling geef je het goede voorbeeld. Mogelijk inspireert het collega’s om de volgende dag opnieuw naar buiten te gaan voor een kort blokje om. 

Houd de werkdruk in de gaten als organisatie

De derde pijler van een gezonde leefstijl is de balans tussen werk en privé. Het bewaken van die balans is de laatste jaren steeds lastiger geworden voor medewerkers, als gevolg van het hybride werken. De laptop wordt niet meer dichtgeklapt aan het eind van de werkdag, wat het verleidelijk maakt om ook in de avond nog een uurtje door te werken. Voorheen lieten veel mensen de laptop aan het eind van de dag op kantoor liggen. 

Daar komt nog bij dat de afstand tussen werkgevers en werknemers gegroeid is met het hybride werken. We komen elkaar minder vaak tegen bij de koffiemachine, wat het lastiger maakt om te peilen hoe het met werkdruk staat bij collega’s. Faciliteer eens per jaar een MTO, waarmee de werkdruk en het werkplezier van medewerkers onderzocht wordt. Zorg daarnaast voor een open bedrijfscultuur, waarin collega’s de mogelijkheid hebben hun zorgen te delen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →