Bosch Huishoudapparaten bevordert merkvoorkeur via branded content en televisie

DPG Media en Bosch lanceerden de campagne 'Mijn keuken, dat ben ik' om merkvoorkeur te vergroten. Lees hier hoe ze dat hebben aangepakt!

In samenwerking met Bosch heeft DPG Media een succesvolle campagne gecreëerd onder het motto 'Mijn keuken, dat ben ik'. Het doel van deze campagne was het versterken van de merkvoorkeur voor Bosch en het verhogen van het aantal bezoeken aan Inspiratiehuis 20|20. In deze case van DPG Media lees je de aanpak en resultaten van deze inspirerende multimediale campagne.

Met de samenwerking streeft Bosch ernaar om de merkvoorkeur voor keuken-inbouwapparatuur te vergroten binnen de in-marketdoelgroep. Daarnaast was er de wens om de naamsbekendheid en het aantal bezoekers aan Inspiratiehuis 20|20 te verhogen. De Bosch showroom in Inspiratiehuis 20|20 is namelijk de plek waar een consument de keukenapparatuur zelf kan ervaren én uitgebreid advies kan inwinnen.

De oplossing

Inzetten van 360 graden campagne en binnenkijkers 

Sinds 2017 hebben DPG Media en Bosch een partnership rondom het concept ‘Mijn keuken, dat ben ik’. In ‘Mijn keuken, dat ben ik’ laten mensen vol trots hun keuken zien en lichten zij toe hoe hun keuken een centrale rol in huis én leven vormt. vtwonen en Bosch creëerden hiervoor gezamenlijk inspirationele content (welke breed op het vtwonen platform is ingezet, zowel in print als digitaal) waarmee de belangrijkste imago statements van Bosch zijn geladen.

Vanaf 2021 is Bosch ook sponsor geworden van het tv programma 'Weer verliefd op je huis'. In het tv-programma is te zien hoe stylisten van vtwonen make-overs verzorgen waardoor bewoners weer verliefd worden op hun huis. In de make-overs wordt hiervoor gebruik gemaakt van Bosch keukenapparatuur. Bij de 20 tv afleveringen is Bosch Huishoudapparaten zowel in-program als rondom de verschillende uitzendingen zichtbaar. 

Om beide elementen (het concept ‘Mijn keuken dat ben ik’ én het tv programma) aan elkaar te koppelen, ontwikkelde DPG Media een 360 graden campagne: de aanpak bestond uit het inzetten van 9 binnenkijkers, waarbij het concept 'Mijn keuken, dat ben ik' behouden werd. Deze binnenkijkers vanuit de TV afleveringen werden getoond in het vtwonen magazine en  online aangejaagd via de social media kanalen van vtwonen, waaronder InstagramFacebook en Pinterest.

Door de keukens vanuit het tv-programma in te zetten als binnenkijker in het magazine van vtwonen is de levensduur van de sponsoring verlengd en verbreed. Het stopte namelijk niet bij het tv-programma-item; maar ging zowel offline als online door, waarbij de content 24/7 bereikbaar was. Dit bood de mogelijkheid om meer diepgang te bieden en in detail het verhaal rondom 'Mijn keuken, dat ben ik' te vertellen. De trouwe kijkers van het televisieformat herkennen de content direct en zijn over het algemeen (zeer) geïnteresseerd in de verdieping.

Naast deze inzet, is er gedurende het gehele jaar een contextual display campagne ingezet voor de campagne. Contextual targeting maakt het online mogelijk om niet-identificeerbare bezoekers alsnog te targeten op basis van hun contentvoorkeuren en/of -interesses.

Het resultaat

Effectmeting brengt positief effect media inzet in kaart
In de mediaresultaten is te zien dat alle vooraf besproken KPI’s ruimschoots zijn behaald. De verschillende uitingen hebben een hoog bereik en een CTR die boven de benchmark ligt. 

Om de effecten van de campagne op het merk in kaart te brengen, wordt twee keer per jaar onderzoek via DVJ Insights uitgevoerd. Dit gebeurt middels een exposed/ non exposed meting na afloop van de campagne. In de laatste meting (in mei van dit jaar) zijn onder andere een collage van in program item van ‘Weer verliefd op je huis', een advertorial van een binnenkijker en een branded content item op vtwonen.nl meegenomen. Hier is duidelijk het effect van de media inzet te zien:

Het imago van Bosch is gestegen onder de consumenten die zijn blootgesteld aan de campagne. Dit is onder andere terug te zien in de toename in het aantal positieve associaties die men heeft bij het merk. Daarnaast zijn er positieve verschuivingen te zien bij de imago stellingen. De grootste toename is te zien bij de statements ‘Bosch is duurzaam’ en ‘Bosch draagt bij aan een gezond leven’.

Tot slot zijn er positieve verschuivingen te zien onder in de merkfunnel van Bosch. Vergeleken met de vorige metingen is te zien dat de voorkeur ten opzichte van Bosch is toegenomen. De campagne boodschap werd door een ruime meerderheid (65%) van de respondenten duidelijk bevonden. Consumenten die zijn blootgesteld aan de campagne zijn vaker bekend met Inspiratiehuis 20|20 dan consumenten die de campagne niet hebben gezien én vergeleken met de eerdere meting is ook hierin een stijging te zien. 

Nieuwe plannen
De campagne is inmiddels al enkele jaren live en heeft bewezen zeer effectief te zijn voor het merk. Daarom heeft Bosch besloten om de campagne te verlengen en door te gaan met het promoten van het merk via de kanalen van DPG Media. We zijn ervan overtuigd dat in de toekomst nog meer positieve resultaten zullen worden behaald.

Campagne uitingen

Ben je benieuwd naar de campagne uitingen? Bekijk deze onderaan dit artikel.

 

Aan deze campagne werkten mee

  • Joyce Kroon, accountmanager
  • Celeste de Jong, projectmanager Brandstudio
  • Simone Braaksma, projectmanager SIM
  • Roger Verdurmen, strategie
  • Dennis Hoogervorst, onderzoek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →