Premium

Campagnerapport: Kruidvat en Ikea reageren succesvol op coronacrisis

Onderzoeksbureau MeMo² meet via het eigen platform ´THX.´ wat Nederlandse kijkers vinden van commercials.

Deze week in het campagnerapport van Adformatie en MeMo²: de commercials ‘Kruidvat blijft Kruidvat’ en Ikea’s ‘Samen slimmer thuis’. Beide merken haken hiermee in op de coronacrisis. De video van Kruidvat is ontwikkeld door DDB Unlimited, terwijl Buutvrij for life verantwoordelijk is voor de commercial van Ikea.

In de reclame van Kruidvat is te zien hoe verschillende werknemers in de drogisterij uitspreken dat zij klaarstaan voor Nederland: juist nu in tijden van corona. Ikea toont daarentegen niet zijn eigen werknemers, maar de gewone Nederlander die er thuis het beste van probeert te maken tijdens de coronacrisis.

Kruidvat scoort bovengemiddeld

De commercial van Kruidvat scoort boven MeMoBenchmark op verschillende aspecten. Zo vindt de Nederlandse televisiekijker dat de video van Kruidvat bovengemiddeld aansprekend (69%), onderscheidend (71%) en geloofwaardig (77%) is. Daarnaast vindt 79% van de kijkers de commercial goed bij Kruidvat passen, wat hoger is dan de MeMoBenchmark (71%). Tot slot is 83% van de Nederlanders van mening dat de Kruidvat-commercial duidelijk is (MeMoBenchmark: 66%).

Wim Peters, Head of Research van MeMo²: ‘Waar het ene merk juist niet communiceert tijdens de coronacrisis, doet de ander dat wel. Zo ook Kruidvat dat op een eigen manier succesvol te werk is gegaan, volgens het Nederlandse publiek. De commercial kan worden gezien als een authentieke advertentie, vanwege de hoge scores op geloofwaardigheid en brand fit.’

Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience van Kruidvat (AS Watson), stipt ook het authentieke karakter van de commercial aan: ‘Het is herkenbaar en geloofwaardig, omdat dit het Kruidvat is dat je als consument kent. Geen poespas, geen casting en mooie scenes. Het is recht uit het hart gesproken door onze winkelmedewerkers.’

Verder bespreekt Smith het momentum: ‘Kruidvat was het eerste merk met een commercial dat inspeelde op de crisissituatie. Dat deden we niet met een generieke commercial over saamhorigheid, maar we lieten zien wat wij voor jou kunnen betekenen. Als voordeeldrogist ken je ons van de beste deals en verrassende acties. Maar we hebben ook meer dan 900 gecertificeerde drogisten in dienst die je graag helpen om fit en gezond te blijven. Daarmee spreken we niet alleen de klant aan, maar steken we ook onze medewerkers een hart onder de riem.’

Ikea communiceert ook succesvol tijdens coronacrisis

Televisiekijkend Nederland vindt de video van de Zweedse woongigant bovengemiddeld aansprekend (64%), onderscheidend (69%) en ook nog eens geloofwaardig (72%). 76% van de kijkers stelt dat de commercial goed bij Ikea past. De advertentie wordt ook als bovengemiddeld duidelijk ervaren (79%).

Peters stelt dat ook hier sprake is van een merk dat snel en adequaat reageert op de situatie. ‘Televisiekijkers vinden, net als bij Kruidvat, dat Ikea authentiek voor de dag komt. Zo scoort ook de woongigant bovengemiddeld op geloofwaardigheid en brand fit.’

Frederike den Ottelander, Country Marketing Manager Ikea Nederland, geeft aan onder de indruk te zijn van de oplossingen die Nederlanders bedenken om het leven thuis goed door te komen. ‘Tegelijk merken we ook dat er grote behoefte is aan hulp, advies en inspiratie en betaalbare oplossingen om het beste te maken van de situatie thuis. Gelukkig kunnen we de consument daarbij goed helpen.’

Den Ottelander stipt tot slot aan dat Ikea meer wil doen dan alleen inspiratie delen op social media evenals gratis interieurafstand op afstand. ‘Naast het mogelijk maken van veilig en verantwoord winkelen bij Ikea, willen we ook helpen met onze kennis en producten waar nodig. Bijvoorbeeld bij het inrichten van de noodhulplocatie in Ahoy en het creëren van een veilige, huiselijke plek voor dak- en thuislozen in samenwerking met het Leger des Heils.’

Onderzoek via MeMo²-platform THX.

Voor het campagnerapport is door MeMo² gebruik gemaakt van THX., waarmee adverteerders dagelijks kunnen monitoren hoe hun campagnes presteren. Zo wordt het crossmediale bereik inzichtelijk gemaakt, maar kan men ook een blik werpen op merkeffecten en de effecten van online en offline retailbezoek. Daarnaast geeft THX. de mogelijkheid om vliegensvlug meningen te verzamelen. 236 Nederlanders hebben de commercial van Kruidvat beoordeeld, 244 Nederlanders die van Ikea.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie