Dit zijn de 11 beste voetbalcommercials ooit

Oscar Julius Marmelstein van Ambassadors dook de archieven in en selecteerde zijn favoriete elftal aan voetbalcommercials.

Nike

Tekst: Oscar Julius Marmelstein

 

Vandaag begint het WK Voetbal. Bij gebrek aan vernieuwing op het gebied van voetbalcampagnes selecteerde Oscar Marmelstein (foto hieronder) van Ambassadors (die wel eens met Messi werkte) zijn ‘voetbalcommercial-dreamteam’.

Oscar Julius Marmelstein, Ambassadors
Oscar Julius Marmelstein, Ambassadors

Take It to the Next Level, Nike / 72andSunny (regie Guy Ritchie), 2008

‘Denk aan de films “Lock, Stock and Two Smoking Barrels” en Snatch gemixed met Nike. Een van de eerste first person voetbal-commercials waarbij je net zoals in een game het gevoel hebt alsof je midden in de actie zit. Veel mensen dachten dat het het perspectief van Van Persie was, maar de speler is rechtsbenig…’

Write the future Nike / Wieden & Kennedy, 2010

Hands down simpelweg de beste voetbal-commercial ooit gemaakt. Voetbal is emotie en dan met een heel dik verhaal. Deze sloeg echt in als een bom. Wayne Rooney met hipsterbaard avant-la-lettre in de deuropening van een caravan is onbetaalbaar.’

The Da Da Da Bavarian ad, Pepsi / CLM BBDO Paris, 2006

‘Waar Pepsi met Kendall Jenner de plank compleet mis sloeg, was dit een zeer geslaagde Pepsi-commercial met humor, Beckham, Thierry Henry, Ronaldinho en Roberto Carlos in... Lederhosen. De dansjes zijn te grappig.’

Secret Tournament, Nike / Wieden + Kennedy, 2002

‘Het geheime ondergrondse toernooi, ook wel de “Scorpion KO” of “The Cage” genoemd. Met muziek van Junkie XL. En een marketingbudget van ongeveer 100 miljoen dollar, 24 van de beste spelers ter wereld en Eric Cantona als scheidsrechter. De film werd geregisseerd door oud-Monty Python-acteur en animator Terry Gilliam.’

Old Lions Pub Team, Carlsberg / Saatchi & Saatchi, 2006

‘Deze is wat minder spectaculair dan de andere voetbal-commercials die hier voorbij komen, maar behalve dat het de “ziel” van voetbal zo mooi verbeeldt, is het ook prachtig om te zien dat old soldiers never die.’

Leo Messi is All In, adidas / Sid Lee, 2011

‘Eigenlijk vind ik deze in de serie “All in” van adidas beter, omdat een van mijn favoriete regisseurs (Romain Gavras) en bands (Justice) daarin samenkomen – maar deze gaat over meer dan alleen voetbal. Maar de combinatie Messi en Gavras mag er ook zijn.’

Airport, Nike / Wieden + Kennedy, 1998

‘Toen deze uitkwam, was ik 13… Ik speelde deze commercial letterlijk na tijdens een vertraging op Heathrow, Londen. De truukjes van Rivaldo en Ronaldo probeerde ik een op een na te doen.’

#Brasileiragem, Nike / Wieden & Kennedy São Paulo, 2018

‘Dit is de enige commercial van dit jaar die in dit rijtje thuishoort… Nou ja, thuishoort. Bij gebrek aan vernieuwing én omdat het een ode aan / vervolg is op bovengenoemde Airport uit 1998, eveneens met de [Braziliaanse] Ronaldo. Ja, hij is wel leuk.’

Truly Madly Deeply, Puma / Droga5, 2010

‘Het is jammer dat fanatieke voetbalsupporters soms wat minder lief zijn. Maar dit is een parel. Valentijnsdag en voetbal. Een stukje emotie naar de liefde voor het spel ;)’

R10 Crossbar, Nike / Framfab Denmark, 2005

‘Waarschijnlijk een van de eerste viral voetbal-video's ooit gemaakt. Een klassieker waarbij ik mijzelf afvroeg of het wel echt was. Na 7 jaar bij een craft huis gewerkt te hebben gewerkt, weet ik het antwoord, denk ik. Deze heeft Ambassadors in 2008 trouwens voor de game Fifa Street 3 gemaakt. Daar kan Ronaldinho nog wel ‘n puntje aan zuigen.’

Kobe vs Messi, Turkish Airlines / Alametifarika Istanbul, 2012

‘Een leuke, speelse commercial tussen Kobe Bryant en Leo Messi die vechten om de aandacht van een kind in een vliegtuig. Geregisseerd door Marco Grandia. Trots om hiervoor heel kort een storyboard te hebben ge-edit in de begintijd van mijn carrière bij Ambassadors. Sindsdien heb ik vaker met veel plezier met Marco en bekende voetballers gewerkt.’ 

Op de reservebank: Totaal Voetbal, Fox Sports / Anomaly, 2013

‘Tot slot mag Johan Kramer hier niet ontbreken. De koning van de nostalgie en de koning van simpel spelen (als regisseur), die zijn eigen naam Jan veranderde in Johan – naar zijn idool Johan Neeskens (niet Cruijff). Kramer maakte heel veel prachtige voetbalfilms, maar dat waren bijna geen commercials. Deze voetbal-commercial past qua gevoel in dat rijtje.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie