DJ van Hameren in Cannes: 'Nike is een work in progress – there is no finish line'

Tijdens de sessie There Is No Finish Line maakt Nike duidelijk dat het iedereen als atleet ziet. 'Wij geloven in vooruitgang.'

DJ van Hameren, de Nederlandse Global CMO van Nike, op het podium in Cannes met de Vaporfly Elite

DJ (Dirk-Jan) van Hameren, de Nederlandse Chief Marketing Officer van Nike en ex-wielrenner, trapt de sessie over het 50-jarige sportmerk af: 'Oprichter Phil Knight zei over de swoosh: “I don’t love it, but I hope it grows on me.” Dat is Nike, we zijn een work in progress – there is no finish line. Daarbij hanteren wij één waarheid: wij luisteren naar de atleet. Dat doen we niet in stilte, dat kunnen luide, intense gesprekken zijn – zoals in ons werk te zien is. Maar we ontwikkelen ons en dromen met hen, zij pushen ons.

Een goed voorbeeld van onze aanpak, onze obsessieve drang om te willen vernieuwen (zoals medeoprichter Bill Bowerman ooit rubber in z’n wafelijzer deed om flexibele zolen te maken) was de ontwikkeling van de Vaporfly Elite hardloopschoen om uiteindelijk de 2 uur-grens van de marathon te doorbreken. Ik zal eerlijk zijn: ik had tot dan toe nooit naar een marathon gekeken. Maar deze missie, die uiteindelijk leidde tot een long format doc (zie hieronder), heeft onze manier van verhalen vertellen verrijkt. We wilden benadrukken dat iedereen zijn of haar grenzen kan verleggen (met de Vaporfly Elite, red.), ook al kost dat tijd.’

(Lees verder onder het beeld.)

Advertentie
advertisement
De documentaire over Breaking2

Liz Weldon, Vice President Global Women's Brand Management Nike, haakt hierop aan door te zeggen dat – plat gezegd – ‘iedereen met een lichaam voor ons een atleet is. Wij geloven erin dat de mogelijkheden oneindig zijn, dat iedereen grenzen kan verleggen. En onze echte, menselijke verhalen vertellen dat.

Én iedereen hoort er voor ons bij. Wij hebben een lijn voor dansen (breakdancen is vanaf Parijs 2024 een olympische sport, red.), wat weer heel nieuwe invloeden van nieuwe gemeenschappen heeft ingebracht. We hebben de Hijab Pro ontwikkeld en de M (maternity) collectie). Omdat we geloven in vooruitgang, “sprookjes”. Daarom wil ik graag afsluiten met deze film over de 14-jarige Braziliaanse skateboardster én Olympische medaillewinnares in Tokio, Rayssa Leal.’

(Lees verder onder het beeld.)

De hijab van Nike Pro
De hijab van Nike Pro
Jonathan Johnsongriffin, Global Creative Director Nike
Jonathan Johnsongriffin, Global Creative Director Nike

Tenslotte is het de beurt aan Jonathan Johnsongriffin, Global Creative Director Nike, die emotioneel terugblikt op de Dream Crazy campagne, die sinds 2018 loopt en de geschorste American football-ster Colin Kaepernick steunde, omdat hij voorafgaande aan wedstrijden niet mocht knielen: 'Hat was niet dat wij zoiets voor het eerst deden. In 1985 al lieten we een renner die HIV had zien. Maar dit ging om een zwarte atleet, om de zwarte gemeenschap. Die al zo lang, zeker in de Verenigde Staten, niet gehoord wordt.

Ik spreek mijn moeder iedere dag en ik vertel altijd over mijn werk. Maar dit was de eerste keer dat ze mij belde over mijn werk. It meant something. Daar is Nike ook voor: for others to find their voice. Nogmaals, voor alle atleten. Door hen verder te brengen, brengen we de wereld verder. Dus durf te dromen!'

 

Advertentie