Premium

Ikea richt zich met 'Claim je kamer' voor het eerst specifiek op jongere doelgroep

Tieners hebben volgens Ikea behoefte aan ‘personal space’. Het winkelhuis haakt hierop in door jongeren zelf hun kamer te laten ontwerpen.

In de nieuwe Ikea-campagne ‘Claim je kamer’ worden tieners uitgedaagd om virtueel hun kamer te stylen met Snapchat en gifjes van Ikea-producten. Ikea hanteert een ‘mobile first’-aanpak, waarbij social influencer Nina Houston tieners op Instagram en Snapchat oproept hun eigen kamer in te richten. Daarnaast is de campagne te zien via Instagram Stories, Facebook en televisie.

Claim je kamer

Het idee voor de ‘Claim je kamer’-campagne komt voort uit een recent trendonderzoek van Ikea. Daaruit blijkt dat jongeren een groeiende behoefte hebben aan een eigen plek thuis. Ikea: 'Vanaf 12 jaar willen zij hun slaapkamer zelf inrichten en hebben hun ouders hier weinig over te zeggen. Door tieners virtueel hun kamers te laten stylen voordat ze naar de winkel komen, haken we in op deze behoefte.'

Met de campagne mikt Ikea voor het eerst expliciet op tieners en hun kamers. Met de muziek, keuze van kanalen en de Nederlandse tieners in de hoofdrol, wil Ikea de doelgroep aanspreken. Snapchat is volgens het Zweedse meubelhuis een geschikte manier om de doelgroep te benaderen, omdat tieners zelf kunnen bepalen of ze wat met de boodschap doen. Maar voelen tieners zich niet juist in hun 'own space' lastiggevallen door reclame van Ikea via hun social media? En spreekt social influencer Nina Houston, die veel vlogs plaatst over mode en lifestyle, niet vooral jonge meisjes aan? Die vragen legt Adformatie nog voor aan Ikea.

 

Meer uitgebreide verslaggeving volgt later

 

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
ityrn
Goedenavond.
Ik ben een zogenaamde "jongere"
Zojuist deze commercial gezien en ik moet zeggen dat ik in weken niet zulke cringe heb ervaren. Marketing naar jongeren kan het beste zo **real** mogelijk gedaan worden. "Dit is ons bankje, hij zit redelijk fijn, hij kost bijna niks en je kan er zelfs zooi in kwijt, kopen?" Reclames zoals dit zijn waarom ik geen TV meer kijk. _snel schrappen, of mishappen_, Ikea.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie