Premium

Lebara neemt 'veel te dure providers' de maat en ander opvallend campagnenieuws

Verder strijdt ING (wederom) voor gelijkheid, introduceert Hans Anders 'opa Emile' en stimuleert Odido real life-contact.

Lebara en Natwerk presenteren 'De boutiek'.

Hans Anders introduceert slechthorende 'opa Emile'

Hans Anders borduurt voort op het vorig jaar geherintroduceerde reclameconstruct 'Alleen de naam is anders'. De bekende pay-off maakte toen na tientallen jaren afwezigheid zijn comeback

De nieuwe campagne is wederom ontwikkeld door het jonge reclamebureau Vengean. Pink Rabbit tekende voor productie en regie.

Waar de vorige commercial draaide om het verhaal van het meisje Isa, speelt nu haar slechthorende opa Emile de hoofdrol (Hans Anders is naast opticien ook aanbieder van gehoorapparaten). Emile is oud, maar nog altijd jong van geest en hij vindt het nog te vroeg voor een hoortoestel. Totdat zijn omgeving hem op andere ideeën brengt...

Met de spot wil Hans Anders benadrukken dat goed horen en zien voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Net als gehoord en gezien worden, aldus de keten. Later dit voorjaar maken we kennis met het derde personage genaamd Tess, die vlak voor haar sollicitatie twijfels krijgt over haar opvallende bril. 

De nieuwe campagne wordt uitgerold op televisie en online kanalen.

Credits:
Adverteerder: Hans Anders
Brand Strategy & Communication Concept: Vengean
Filmproductie en regie: Pink Rabbit (regie: Juul op den Kamp)
VO recording & soundlogo: Amp Amsterdam
Sound design: Studio Klempo (Thijs Felperlaan) 
Muziek Compositie 'Isa': Amp Amsterdam
Muziek Compositie 'Opa' en 'Tess': Ricky Cherim
Fotografie: Ron Gessel
 

Odido: leg die telefoon (soms) even weg

Odido lanceert zijn eerste grote campagne sinds de lancering van het merk vorig jaar september. In de campagne staat het Unlimited-aanbod centraal, dat we nog kennen uit commercials van T-Mobile, zoals Odido voorheen heette.

De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko, het vaste themabureau van Odido. Pink Rabbit heeft de tv-spot geproduceerd.

Odido zelf spreekt zelf over een 'nieuwe standaard'. 'Unlimited data' is geen high-end product voor data-junkies of grootverbruikers, maar voor iedereen die nooit zonder data wil komen te zitten, aldus de provider. 'Uiteindelijk wil je gewoon zorgeloos op je mobiele data kunnen vertrouwen.'

Odido brengt hiermee zijn mobiele aanbod voor het voetlicht, bestaande uit vier bundels: start, basis, plus en premium; variërend van snel tot supersnel. 

Maar, soms heb je die data juist helemaal niet nodig. En is face to face-contact het mooiste wat er is. Die spagaat komt terug terug in de tv-commercial. We zien hoe twee lovebirds elkaar constant appen en Facetimen, totdat ze elkaar 'in real life' op de roltrap tegenkomen. En dan is het toch echt tijd om die telefoon even weg te leggen... 

Erik Falke, executive creative director TBWA\Neboko: 'Niemand wil door data beperkt worden, maar tegelijkertijd zitten we allemaal meer op onze telefoon dan ons lief is. De uitdaging in deze campagne was om beide kanten te belichten, op een manier die bij Odido past: laten zien hoe het ook kan.'

De campagne, met als pay-off 'Soms even niet', wordt breed uitgerold: op televisie, radio, outdoor en online kanalen. 

Credits:
Lead agency: TBWA\Neboko
Digital agency: Code A’zur
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regie: Ismael ten Heuvel & Teddy Cherim
Producer: Niels Visser
Line productiemaatschappij: Sparky Films
Offline edit: MRTN
Online & VFX: Ambassadors
Grading: Crabsalad
Sound design: Public Audio
Muziek: Ricky Cherim
 

Lebara wil consument wakker schudden met 'De boutiek'

Lebara, de andere (kleinere) provider, komt met een nieuwe campagne na de positionering die vorig jaar werd gelanceerd. De campagne 'Data is data en bellen is bellen' is ontwikkeld door reclamebureau Natwerk en heeft als doel om Nederland wakker te schudden. Want waarom zou je als consument de hoofdprijs betalen voor een identieke dienst? - zo vraagt Lebara zich af. 

Lebara stelt dat klanten bij 'de grote dure telecomaanbieders' veel te veel geld voor dezelfde producten en diensten betalen. 'Al helemaal omdat ze bij ons ook gewoon kunnen vertrouwen op het beste netwerk en bijna een miljoen tevreden klanten', aldus de provider. 

Met de campagne wordt de vergelijking getrokken met alledaagse producten, waar je normaliter ook niet de hoofdprijs voor zou betalen. Zoals een moertje, daar betaal je toch geen 79 euro voor? Waarom dan wel teveel betalen voor een telefoonabonnement? Lebara wil maar zeggen: data is data en bellen is bellen. 

In de tv-spot zien we een klusser die op zoek is naar een moertje en uitkomt bij 'De boutiek'. Hij komt er al snel achter dat we winkel is ingericht als een surrealistische luxe doe-het-zelf-zaak en dat het moertje tientallen euro's kost. Vervolgens weet de klusser niet hoe snel hij weg moet komen. 

Eelco Gijze, commercieel directeur Lebara: 'We zijn inmiddels de grootste zelfstandige mobiele aanbieder in Nederland, naast de drie grote telecomaanbieders. We doen niet onder in kwaliteit, maar wel in prijs. Met de campagne willen we Nederlanders laten inzien dat je bij ons voor dezelfde kwaliteit niet de hoofdprijs hoeft te betalen.'

Lebara positioneert zich hiermee -wederom- als duidelijke challenger van de grote telecomaanbieders: KPN, VodafoneZiggo en Odido (dat toevalligerwijs ook net een nieuwe commercial uit heeft). In de vorige campagne uit 2023 wist Lebara 'de onzin' van 'unlimited' (van T-Mobile, nu Odido) aan te tonen, nu moet consumenten wederom duidelijk worden gemaakt 'wat ze écht nodig hebben'. Wát nu precies het prijsverschil tussen Lebara en de concurrentie is, wordt in de campagne niet duidelijk. 

De campagne met positionering 'Logisch' komt als benoemd uit de koker van Natwerk, sinds vorig jaar het vaste bureau van Lebara. De tv-spot is geregisseerd door Johan Kramer en de voice-over staat op naam van Ton Kas. 

ING en Rijksmuseum op de bres voor gelijke kansen tussen man en vrouw

Het Rijksmuseum zit naar eigen zeggen vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, toch worden die maar weinig gehoord. Met de grootschalige campagne 'Reframing women, turning history into her story' wil ING (sinds 2005 hoofdsponsor van het Rijks) de verhalen achter deze vrouwen uitlichten. De campagne is gelanceerd ter ere van International Women's Day en het dertigjarig bestaan van Lioness, het vrouwennetwerk van de bank. 

De campagne is het vervolg op 'Strijden voor ongelijkheid in vrouwenvoetbal' van vorig jaar

Yolanda van Die, head of brand, marketing & communication ING Nederland: 'In Nederland is 44% procent van de vrouwen financieel onafhankelijk (bron CBS, red.), wat betekent dat zij hun partner of de overheid nodig hebben om rond te komen. Wij hebben de ambitie om meer vrouwen onafhankelijk te maken, bijvoorbeeld door hun zelfvertrouwen en financiële veerkracht te vergroten.'

ING en het Rijks selecteerden nu drie schilderijen van invloedrijke Nederlandse vrouwen in de 17e eeuw, te weten Cornelia van Nijenroode, Kenea Hasselaer en De Regentessen. De campagne licht deze vrouwen uit met behulp van digitale omlijstingen waarin hun persoonlijke verhalen staan omschreven. Door de omlijstingen zijn enkel de vrouwen op de schilderijen nog zichtbaar, waardoor de volledige aandacht op hen is gericht, aldus ING. 

De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko en wordt uitgerold op social media en in printadvertenties (Parool, Volkskrant). Ook zijn influencers Geraldine Kemper, Dio en Ginny Ranu ingeschakeld. 

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de nieuwste campagne van Lebara. ​​​​​​

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie