Premium

ING agendeert ongelijkheid voor vrouwen in het voetbal

Het is veel moeilijker scoren voor voetballende vrouwen, stelt ING vast. Maar wat doet de bank daar verder aan?

Gek doel symboliseert obstakels voor vrouwen
ING

ING lanceert in aanloop naar het WK Vrouwenvoetbal 2023 de campagne ‘Doelen voor Gelijke Kansen’. De campagne beoogt ongelijkheden en uitdagingen in het Nederlandse meisjes- en vrouwenvoetbal te agenderen. De campagne, waarin ongewoon gevormde voetbaldoelen de hoofdrol spelen, is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO in samenwerking met Coopr en Initiative. De gekke latten en doelpalen moeten natuurlijk laten zien dat meisjes en vrouwen harder moeten werken en met oneerlijke obstakels en barrières te maken krijgen. Onderstaande video maakt onderdeel uit van de campagne.

De Doelen voor Gelijke Kansen werden op woensdag 28 juni voor het eerst in gebruik genomen door twee gemixte teams van Creators FC. Op het Jaarbeursplein in Utrecht speelden zij een demonstratiewedstrijd met de Doelen voor Gelijke Kansen om zich achter de boodschap ‘Vrouwenvoetbal verdient meer’ te scharen. Bekende voetballende Nederlander Ouassima Tajmout (presentatrice, radio DJ en programmamaker), speelde als ambassadeur van de boodschap mee.

Rechts laag in de hoek
Rechts laag in de hoek

Campagne-uitingen

De doelen gaan deze zomer verder ‘on tour’ en zullen te zien zijn als item in tv-programma Oranjezomer en staan de komende maanden bij onder andere de uitzwaaiwedstrijd van de Oranjeleeuwinnen, verschillende amateurverenigingen en wedstrijden van de Nations League.

Naast de demonstratiewedstrijd en de tv-commercial wordt Doelen voor Gelijke Kansen verder uitgerold op in outdoor, online en social media.

Wat doet ING zelf?

ING wil als partner van de KNVB en het Nederlandse vrouwenvoetbal dus bijdragen aan gelijke kansen voor iedereen in het speelveld. Dat zegt ook Yolanda van Die, directeur Brand Experience, Marketing en Communicatie bij de bank. Maar hoe dan? Los van het feit dat ING niet alleen mannen-, maar ook vrouwenvoetbal sponsort?

ING laat weten dat in 2020 - in gezamenlijkheid - concrete afspraken zijn gemaakt met de KNVB over een groei van vrouwelijke KNVB-leden met 25 procent (naar 200 duizend). Bovendien is toen de target gesteld dat de er gezorgd wordt voor 25 procent meer vrouwelijk kader (en scheidsrechters), bij amateurclubs.

Een woordvoerder van ING zegt in een aanvulling dat de bank sinds 2020 60 verenigingen sponsort die hun volledige sponsorbijdrage ten goede laten komen aan meiden- c.q. vrouwenvoetbal. 'Aan 95 amateurclubs waarvan ING hoofdsponsor is, stellen we de voorwaarde dat minimaal 25 procent van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal. Voor alle 475 andere verenigingen die we sponsoren geldt dat zij de pijler meiden-vrouwen voetbal op eigen wijze invullen.'

Meer activiteiten

Los van de genoemde gezamenlijke doelstellingen met de KNVB, geeft (of gaf) ING het vrouwenvoetbal een push middels de volgende activiteiten:

  • Sponsorcampagne meiden-vrouwenvoetbal: In 2020 startte ING een campagne in Nederland waar amateurverenigingen kans maken op een sponsorschap van maximaal 5 duizend en waarbij de tegenprestaties volledig in het teken stonden van meiden- en vrouwenvoetbal. Dit resulteerde in 60 nieuwe sponsorschappen.
  • ING bedankt in 2021 de vertrekkende bondscoach van de Oranje Leeuwinnen, Sarina Wiegman, met de introductie van een vierjarige trainersbeurs. Via deze beurs worden meiden en vrouwen gestimuleerd voor een opleiding tot trainer, scheidsrechter, hoofd opleidingen of bestuurder in het amateurvoetbal.
  • Duale Carrière. Duale ontwikkeling gaat over de succesvolle combinatie van topsport, studie en/of werk. Met dit project moedigen we clubs uit de eredivisie aan om speelsters ook klaar te stomen voor een toekomst naast hun sportloopbaan. Vanaf seizoen 2023-2024 is dit onderdeel van de licentie eisen van de KNVB. Dit betekent dat het onderdeel dient te zijn van de plannen die BVO’s bij de KNVB indienen.
  • Welpenvoetbal (pupillenvoetbal): Verenigingen hebben de mogelijkheid actieve ondersteuning te krijgen door de KNVB, in de vorm van online ondersteuning of door de inzet van een KNVB-projectmedewerker. 2023 staat in het teken van clubs inzicht geven in hun cijfers (instroom vs uitstroom) om zo te kijken hoe we de cijfers met de clubs (incl. meisjes) kunnen laten groeien.
  • Vernieuwd competitie-aanbod Mo13-Mo20 en Final League: Vanaf seizoen 2022-2023 is deze nieuwe opzet gestart. Het nieuwe competitie-aanbod voor Meiden o13-o20 dient een bijdrage te leveren aan het verminderen van de uitstroom en het verhogen van het (spel)plezier inclusief De Final League, een toernooi aan het einde van het seizoen. Dit toernooi vond 10 juni jl. voor het eerst plaats en ING heeft zich hieraan gecommitteerd voor drie seizoenen.
  • Bijeenkomsten KNVB: De KNVB organiseert regelmatig bijeenkomsten waar Meiden- en vrouwenvoetbal centraal staat. Denk aan Masterclass Champions League Women voorafgaand aan de Champions League finale afgelopen 3 juni in Eindhoven.
  • Sponsoring Amateurvoetbal: Vanaf seizoen 2023 heeft ING een nieuwe insteek gekozen met betrekking tot de sponsoring van het amateurvoetbal. In alle contracten is meiden- c.q. vrouwenvoetbal onderdeel van de overeenkomst. Elke club geeft op eigen wijze invulling aan deze pijler. ING sponsort vanaf augustus 2023 625 verenigingen in Nederland.
  • Inzet speelsters: Sinds enkele jaren zet ING ook speelsters in grote campagnes in.
  • Sinds 2020 zijn we launching partner van de Azerion Eredivisie Vrouwen.

Credits van de campagne

Klant: ING

Bureau: TBWA\NEBOKO

PR en activatie: Coopr

Media: Initiative

Productie: Bandit

Fotografie: Hazazah

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie