Tweestapsverificatie is niet sexy maar wel belangrijk, dus start de Rijksoverheid een promotiecampagne

De campagne is vooral praktisch ingestoken, om mensen te helpen tweestapsverificatie te activeren en hun accounts zo beter te beschermen.

Afbeelding: Ministerie van Justitie & Veiligheid

Je accounts voor e-mail en sociale media beveiligen met tweestapsverificatie is zo gepiept en heel belangrijk om indringers buiten de deur te houden. Toch hebben veruit de meeste Nederlanders hun digitale accounts alleen beveiligd met een wachtwoord, meldt het Ministerie van Justitie en Veiligheid op basis van eigen onderzoek. Een nieuwe campagne (bureau: Havas Lemz) moet de bekendheid van tweestapsverificatie vergroten en mensen aansporen om voortaan naast hun wachtwoord ook in te loggen met een tijdgevoelige code.

Havas Lemz werkt samen met gedragsbureau Duwtje als creatief bureau voor de Rijkoverheid. Tweestapsverificatie is de eerste campagne van Havas Lemz voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

Te weinig mensen gebruiken tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie houdt in dat je op een nieuw, onbekend apparaat niet meer zomaar bij je mail of sociale media kunt inloggen met enkel je gebruikersnaam en het wachtwoord. Je moet eenmalig ook een unieke code invullen, die via een sms of speciale app alleen op jouw smartphone staat. Techbedrijven en banken promoten tweestapsverificatie al jaren om het aantal hacks terug te dringen, maar met beperkte resultaten. 

Slechts 24 procent van de Nederlanders gebruikt tweestapsverificatie voor zijn e-mail, en 15 procent doet dat maar voor een socialmedia-account. Miljoenen Nederlanders kunnen dus voor nog veel meer accounts aan de slag. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid start er de speciale campagne 'Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig' voor, en wel op 6 februari. Deze datum staat internationaal namelijk bekend als Safer Internet Day.

Praktisch ingestoken

In de campagne gebruikt de Rijksoverheid onder andere het voorbeeld van een gehackt e-mailaccount, en welke gevolgen dit kan hebben voor andere accounts. De campagne gaat ook in op de financiële schade, reputatieschade en accountdiefstal die kunnen horen bij een hack. 

De Rijksoverheid steekt de campagne praktisch in en verwijst mensen vooral naar de website dubbelzoveilig.nl, waarop staat hoe je per digitaal account tweestapsverificatie instelt. Wie er online niet uitkomt, wordt doorverwezen naar de DigiHulplijn. Deze gratis telefonische helpdesk begeleidt mensen met vragen over tweestapsverificatie en andere digitale vraagstukken.

Meerjarige campagne

Het ministerie van Justitie en Veiligheid gaat de komende weken bij verschillende scholen langs om het belang van inloggen met twee stappen duidelijk te maken aan jongeren. Er volgen ook activaties op sociale media, gericht op jongere en oudere doelgroepen. Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig is een meerjarige campagne, al geeft de Rijksoverheid geen exacte campagneplanning aan. 

Merien Kunst, creative director bij Havas Lemz: 'Hoe wek je iets tot leven wat niet leeft onder jongeren? Door het exacte moment dat het misgaat uit te vergroten, dat besefmomentje waarop je denkt, huh wat is er aan de hand? Dat ongeloof, die schrik, brengen we in deze campagne in beeld.'

Dubbelzoveilig.nl maakt onderdeel uit van de bredere, langdurige campagne Veiliginternetten.nl. Zo startte de Rijksoverheid twee jaar geleden een vervolgcampagne die mensen oproept om hun slimme apparaten te updaten en zo de kans op hacks te verkleinen.

Credits:

Verantwoordelijk bij klant: Chianna Beumer, Maryam Laâraâri (Ministerie van Justitie en Veiligheid)
Bureau: Havas Lemz 
Productie: Havas Rise / Bandit Amsterdam
Regie: Tobias Corba
Casting: Moeder Anne
Geluid: Public Audio
Muziek: Public Audio  
Grading: Gary Grade  
Graphics & motion: Joris Creative
Online: Bandit Amsterdam
PR-bureau: ExPRtease
Media: Initiative

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie