Premium

Wie winnen de Leeuwen en Dutch Creativity Awards dit jaar?

Het Cannes Lions Festival vindt komende week (digitaal) plaats. En voor de Lampen komen steeds meer inzendingen binnen. Wie gaan er winnen?

You Love Me van Translation voor Beats by Dre

Adformatie vroeg verschillende vakgenoten naar een internationale en nationale favoriet voor de vakprijzen.

De boodschap gaat verder dan het verkopen van een fiets

Sharon Goldstoff, Creative Hammerfest: ‘De campagne voor KFC van Mother Londen waarbij ze hun bekende slogan Finger Lickin Good tijdelijk schrapten tijdens de pandemie (om logische redenen) is ijzersterk. Niet alleen trokken ze de aandacht door de 64-jaar oude pay-off te censureren, ook ‘leenden’ ze wereldberoemde pay-offs van bekende merken. KFC, Just Do It. KFC, You’re Not You When You’re Hungry. En misschien nog wel de mooiste: KFC Gives You Wings.

Een mooi voorbeeld hoe je van de nood een deugd maakt. Veel merken zouden bovendien vanwege eventuele juridische gevolgen wegblijven van een campagne als deze en dat maakt deze case wat mij betreft extra Cannes-waardig.

In Nederlands was de allereerste tv-commercial van VanMoof er meteen een waar je u tegen zegt. De commercial zet zich op indrukwekkende wijze af tegen de drukke files en uitlaatgassen. De boodschap Time to ride the future gaat verder dan het verkopen van een elektrische fiets en dat maakt de commercial ontzettend impactvol. Een mooi detail vind ik de muziek die aan het eind van de commercial overgaat in het (voor VanMoof-rijders) herkenbare ‘sound effect’ van de e-bikes zelf.'

Advertentie
advertisement
KFC Gives You Wings
KFC Gives You Wings
Sharon Goldstoff
Sharon Goldstoff

Creativiteit is essentieel voor verandering

Kika Douglas, ECD DentsuACHTUNG!: ‘Internationaal gezien ben ik fan van #wombstories voor Libresse, Enjoy Before Returning voor Diesel en The Uncensored Library van MediaMonks – het zijn alle drie campagnes die maatschappelijke issues aankaarten. Maar het visuele spektakel Black Is King van Beyoncé en Disney+ maakt echt een verschil. Nog afgezien van het feit dat Emmanuel Adjei van Halal een van de regisseurs was, wat me als 'lid' van de Nederlandse creatieve industrie enorm trots maakt.

Mijn favoriet in Nederland is Omroep Zwart. Waarom? Omdat het idee en de campagne briljant waren, omdat het hard nodig is en initiatieven als deze de wereld moedig voorwaarts bewegen.

Beide cases laten zien waarom creativiteit van essentieel belang is voor verandering en een stem kunnen geven aan degenen die het verdienen om gehoord te worden.’

Kika Douglas
Kika Douglas

Moderne ideeën

Joris Kang’eri, International Creative Director DDB Unlimited: ‘Bij de komende award shows zal een aantal thema’s domineren, waarbij gezondheid, identiteit, gelijkheid en milieu de grootste zullen zijn. Veel inzendingen zullen hopeloze pogingen zijn van merken om op die thema’s mee te liften. Maar zoals altijd zijn er een paar merken die een verhaal hebben dat zo sterk en spot-on is dat ze deel worden van het maatschappelijke debat. De beste cases onthullen iets over de samenleving wat we eerder niet konden of wilden zien. 

Dus in Cannes verwacht ik dat naast de verwachte grote winnaars, Moldy Whopper en Womb Stories, True Name van Mastercard het heel goed zal doen. Behalve dat het een eenvoudig, elegant en geweldig idee is, vergroot het ook het bewustzijn en begrip voor de uitdagingen waar non-binaire personen voor staan. 

Als Nederlandse favoriet voor de ADCN awards, zie ik Het helpende bord van Hak het goed doen. Een heel modern, mooi uitgevoerd idee uit onverwachte hoek. Het vraagt aandacht voor de missie van het merk, dat groenten eten voor iedereen gemakkelijker wil maken.’

Joris Kang’eri
Joris Kang’eri

Deze visual identity viert creativiteit

Heleen Hidskes, Strategy Director Dept Agency: ‘Mijn internationale favoriet voor Cannes is Extra Gum - For When It's Time van Energy BBDO uit Chicago. Ultieme muziekkeuze. Perfecte timing (gelanceerd net voordat de wereld weer openging). Functioneel over de top. Én een sterke propositie gevat in een simpele regel. Echt een steengoeie film.

En mijn nationale favoriet voor ADCN: D&AD Festival - Imagine Everything van Studio Dumbar. Een visual identity met een conceptuele gedachte: 'Celebrating the infinite scope of human creativity'. Uitgevoerd op z'n Dumbars door middel van oogstrelende motion graphics. Deze visual identity viert creativiteit en zou daarom ook beloond moeten worden met een Lamp.’

Heleen Hidskes
Heleen Hidskes

Het geheel fluistert je bijna lief toe, waardoor het verhaal extra hard aankomt

Thijs Bontje, ECD N=5, Independent Agency of the Year bij Eurobest 2020: ‘Natuurlijk had ik hier een gedoodverfde winnaar kunnen bespreken zoals Moldy Whopper van Burger King of You Can't Stop Us van Nike, maar interessanter is het om een wat minder voor de hand liggende absolute winnaar te tippen, namelijk You Love Me van Beats by Dre (zie hieronder, red). Een ode aan de zwarte Amerikaanse gemeenschap die op een briljant subtiele manier enkele zenuwen blootlegt en pijnpunten aankaart. De boodschap, de cinematografie, de copy, de edit, de muziek, de gelaagdheid. Het geheel fluistert je bijna lief toe, waardoor het verhaal extra hard aankomt en iedereen die het ziet aan het denken zet.

Nationaal gezien is het een stuk lastiger om gedoodverfde winnaars aan te wijzen. Cases die mij wel opvielen waren bijvoorbeeld het kinderbord van Hak en de Verwerkverhaaltjes van Klaverblad en natuurlijk ben ik fan van onze eigen case The Dark Side of Money voor ABN Amro die al flink werd bekroond bij Eurobest en met een Webby. Maar als ik dan toch echt een winnaar moet aanwijzen dan ga ik voor de actie ‘Reclame in de horeca’ tijdens de corona-crisis, die adverteerders zoals Dirk de mogelijkheid gaf om door middel van een simpele poster de Amsterdamse horeca te steunen. Met als gevolg een hele bak PR en heel veel navolging. Het bewijs dat een goed en doodsimpel idee op een poster nog altijd net zo effectief kan zijn als een grote dure volledig geïntegreerde case.’ (Nu maar hopen dat Tosti Creative de case heeft ingestuurd of gaat insturen voor de Dutch Creativity Awards, red.)

Dirk steunt bar Spek in Amsterdam en maakt en passant reclame voor zichzelf
Dirk steunt bar Spek in Amsterdam en maakt en passant reclame voor zichzelf
Thijs Bontje
Thijs Bontje

Omroep Zwart mag van mij niet ontbreken

Nikki de la Rambelje, Creative Director Gardeners en jurylid Dutch Creativity Awards: ‘Omroep Zwart mag van mij zeker niet in de Lampen-lijst ontbreken. De positiviteit, de toon, de naam, alles. Met creativiteit is een onbesproken, onderbelicht onderwerp op zo’n mooie, heldere, positieve en waardige manier bespreekbaar gemaakt. Het is een van de meest besproken campagnes van 2020, en terecht. De campagne van Omroep Zwart is een omslagpunt voor velen waar we het nog jaren over zullen hebben. Volgens mij een droom van elke creatief (in ieder geval, van mij): je creativiteit inzetten en echt een blijvende impact op de wereld maken.

Dan internationaal. Ook al was het geen echte campagne van Netflix, ik vond de ‘Spoiler Campaign’ van Seine Kongruangkit en Matithorn Prachuabmoh Chaimoungkalo van The Miami Ad School Europe in Hamburg wel echt heel slim hoor. Misschien kunnen ze er geen Lion mee winnen, waar het mij om gaat: creativiteit is ook gewoon doen. En zij deden het.’

Nikki de la Rambelje
Nikki de la Rambelje

De conclusie: in Cannes wordt vooral uitgekeken naar wat er behalve Moldy Whopper en #wombstories gaat winnen.

En Omroep Zwart wordt de grote winnaar in Nederland, op gepaste afstand gevolgd door Het helpende bord van Hak.

Inzenden voor de Dutch Creativity Awards kan nog tot en met 2 juli.

Bekijk hier het dossier van de Dutch Creativity Awards

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie