8 praktische tips waarmee je kunt scoren op het sociale intranet

Het intranet als sociale ontmoetingsplaats? Laten we het vooral niet ingewikkelder maken dan het is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Hans Koekkoek

De term social intranet impliceert dat het we het hebben over een sociale omgeving; iets wat lijkt op een community waar mensen gevoelig zijn voor elkaars gedrag. Niet veel anders dan in de echte wereld, zullen we maar zeggen. Toch willen we maar al te graag geloven dat het intranet een uitzonderlijke omgeving is. Een eigen wereld met speciale kenmerken, aparte structuren, afwijkende regels en  bijzondere mensen. Een plaats, zeg maar, om het eens helemaal anders te doen. En dan vinden we het raar als er niemand komt! Laten we het vooral niet ingewikkelder maken dan het is.

Een typische menselijke emotie
Marketeers, communicatiespecialisten en andere experts  het gedrag van mensen op sociale platformen. Wat doen ze daar wel, wat niet. Waarom doen ze dat en hoe doen ze dat. Wat vinden ze leuk, enzovoort?

Uit al deze onderzoeken blijkt dat online en offline gedrag nogal op elkaar lijkt. Ook zien we keer op keer dat het online gedrag op de verschillende kanalen nauwelijks afwijkt.  Liken en delen op Facebook is precies hetzelfde als liken en delen op het social intranet van je werkgever.

Goed beschouwd is het sociale intranet dus helemaal niet zo’n speciale plaats. In ieder geval niet zo speciaal, dat er afwijkend gedrag bij komt kijken. Bedenk je simpelweg hoe je je beweegt op Facebook, Twitter of Instagram. Wat doe je in de bus als een bejaarde dame graag wil zitten? We weten echt wel hoe het hoort! Het intranet is toch vooral een plaats waar we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Prettige bijkomstigheid: deze oprechte, typisch menselijke emotie zorgt ervoor dat je langer én gelukkiger leeft! Reden genoeg om de eerste stappen op het intranet te zetten. 

8 sociale tips die je meer aandacht geven

1. De eerste stap: zorg dat je intranet eruit ziet als een normale ontmoetingsplaats. Dat moet te doen zijn. De tweede stap is mogelijk iets lastiger: hoe zorg je ervoor dat je opvalt als je bent ingelogd? Niets is zo vervelend als enthousiast een bericht plaatsen waarop niet gereageerd wordt. Wees niet bang, ga actief aan de slag en laat van je horen! Hier enkele praktische tips die jouw aanwezigheid op het intranet niet onopgemerkt zal laten:

2. Gebruik plaatjes. Klinkt simpel, is het ook. Je hoeft geen socioloog te zijn om te weten dat mensen in plaatjes denken. Plaatjes op social media krijgen altijd meer likes en worden vaker gedeeld dan tekst.
Stel een vraag. Mensen vinden het heerlijk om hun kennis te etaleren. Zeker als ze ook nog hulp kunnen bieden. Dus vragen als ‘wat is jouw ervaring met…’ of ‘hoe zou jij…’ of ‘wat vind jij…’ lenen zich uitstekend voor meer sociale interactie op het intranet.

3. Deel een quote. Social media staan er vol van: leuke pakkende quotes die tot de verbeelding spreken. Cliché? De enige reden dat quotes zo vaak gebruikt worden, isdat mensen dit zo leuk vinden. Nog leuker: een quote met een plaatje!

4. Vertel wat je wilt. Niet alleen websites maar ook je intranetposts moeten een ‘call to action’ hebben: …klik hier om mijn rapport te downloaden, deel dit document, geef hier je reactie.

5. Wees jezelf. Dat moet lukken. Niet te formeel dus, probeer te schrijven alsof je met iemand praat. Dat maakt het een stuk persoonlijker!

6. Hou het kort. Lange berichten zijn saai. Liever kort en krachtig. Als je content eenvoudig te consumeren is, heeft de lezer meer tijd om te reageren.

7. Blijf op de radar. De ene week een berichtje, de volgende week niets; daar krijg je de handjes niet mee op elkaar. Zorg dat je iedere dag (of week) iets van je laat horen. Dat creëert een verwachtingspatroon bij de lezer; benieuwd waar ie deze week mee komt. 

8. Doe het op tijd. Wist je dat de beste tijd om een bericht op Facebook te plaatsen zaterdagavond na 21.00 uur is? Op het intranet zal dat iets anders zijn (omdat je collega’s dan genieten van het weekend). Probeer het op dinsdagochtend om 9.00 uur, wanneer zij zich opmaken voor een nieuwe werkdag. Wat de beste tijd is? Probeer het, meet het en weet het.

Hans Koekkoek is marketingmanager bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie