Afname bierverbruik succes voor overheid

De winstwaarschuwing van Heineken hangt samen met een afname van het bierverbruik in diverse landen. Minder bierverbruik betekent minder schade aan de volksgezondheid – een succes voor het alcoholmatigingsbeleid van de overheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het eerst wordt de daling van de bieromzet toegeschreven aan accijnsmaatregelen van de overheid. De verhoging van de bieraccijns op alcoholhoudende drank (18 procent in 2002) heeft blijkbaar gewerkt. STAP (Stichting Alcoholpreventie) vindt dat de overheid het alcoholmatigingsbeleid krachtig moet voortzetten; er kan nog meer gezondheidswinst worden behaald. Vooral door beperking van de beschikbaarheid in supermarkten en extra accijns op breezers kan het alcoholprobleem verder worden teruggedrongen.

Onlangs gaf het CBS aan dat het aandeel jongeren dat alcohol drinkt van 1989-2001 is toegenomen (Jeugd 2003, cijfers en feiten); onder de 16 en 17 jarigen is de toename 16 procent. Met name voor deze jonge kwetsbare doelgroep is het belangrijk dat de overheid zich extra inspant. De beschikbaarheid van drank kan bemoeilijkt worden door een strengere leeftijdscontrole bij verkoop en een betere handhaving van het doortapverbod.

Ook kan de in 2001 aangenomen motie voor het tegengaan van het stunten met alcoholprijzen door supermarkten nog zoden aan de dijk gaan zetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie