‘Als je gehoord wilt worden, moet je goed luisteren’

De 12 principes van communicatief leiderschap volgens de Britse bestsellerauteur Kevin Murray

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgende week geeft hij een Masterclass tijdens een driedaags seminar van Cees van Riels RSM over  . Zijn twee boeken over leiderschap – The Language of Leaders en Communicate to Inspire - zijn bestsellers. Kevin Murray werkte ruim 14 jaar bij het fameuze Bell Pottinger en startte in 2012 zijn eigen bureau . Zijn boeken zijn een weerslag van gesprekken met rond 70 ceo’s.  Zoals hij zelf zegt: &;ik leerde vooral van hun fouten&;. De resultaten van al die gesprekken zijn volgens hem te vangen in 12 principes.

1. Wees je betere zelf. ‘Het is een cliché, maar daarom niet minder waar: authenticiteit is cruciaal in leiderschap. Medewerkers volgen je niet als ze je niet vertrouwen. Deel je overtuigingen en verdedig ze hartstochtelijk. Je medewerkers moeten je passie voelen en geloven waar jij in gelooft.’

2. Communiceer waarden en doelen. ‘Sturen op financiële doelen, sturen op aantallen: leidinggevenden doen het te vaak omdat ze zich er comfortabel bij voelen. Maar hoeveel medewerkers stappen ’s ochtends uit bed met het idee dat ze fijn kwantitatieve doelen gaan halen? Medewerkers willen geïnspireerd worden, ze willen iets doen dat het verschil maakt. Gedeelde waarden zijn cruciaal in leiderschap. Ze geven richting aan de manier waarop mensen in de organisatie zich gedragen in het bereiken van doelstellingen. En hun gedrag bepaalt ook hoe de organisatie wordt gepercipieerd in de buitenwereld.’

3. Engage via conversaties. Uit talloze onderzoeken blijkt dat een hoge medewerkersbetrokkenheid de concurrentiepositie van organisaties verhoogt. Betrokkenheid, engagement krijg je door gesprekken te voeren zodanig dat  medewerkers het hogere doel volledig begrijpen ‘and are committed to the cause’. Te vaak worden dit soort gesprekken echter vergeten en in veel gevallen blijkt het middenmanagement niet in staat om dit soort gesprekken te voeren.’
 

4. Gebruik de toekomst om richting te geven aan het heden. ‘Alle leiders die ik heb gesproken, wisten precies waar ze na een bepaalde tijd wilden staan, al wisten ze nog niet precies hoe ze er moesten komen. Ze waren nooit tevreden over de status quo. Elke vraag die ze stelden had te maken met de vorderingen die mensen maakten om de doelen te bereiken. Communicatieve leiders schetsten een levendig beeld van de toekomst, waarbij ze het perspectief zowel in cijfers als in ‘emotive terms’ verbeelden. Juist deze combinatie van het rationele en het emotionele was de sleutel.  Zo inspireer je mensen. Hoe ziet succes eruit, wat is het doel en volgens welke principes: ‘that is what stirred the hearts and minds of people.’
 

5. Breng de buitenwereld binnen. &;Leiders moeten buiten hun organisaties ‘wonen’, waarbij ze constant verhalen naar binnen brengen. Verhalen over succes en over falen. Succesvolle leiders weten dat relaties, het netwerk, de motor van succes is. Ze houden de staat en de kwaliteit van hun relaties met stakeholders scherp in de gaten. Een goed leider heeft een goed werkende radar nodig om in contact te blijven met de buitenwereld. ‘Te vaak hoor ik spreken over de &;reputation gap’ het verschil tussen beloften die het bedrijf doet en de ervaringen van klanten en stakeholders. Als je geloofwaardig wil zijn, is verkleinen of wegmanagen van die kloof het doel. ‘Trust is now the most valuable but most hidden asset on your balance sheet.’

6. Richt je op je gehoor. ‘Je communiceert niet goed als mensen je niet hebben gehoord, niet hebben begrepen en niet gemotiveerd zijn om op een andere manier te denken en te handelen. Leiderschap gaat over hogere doelen en om het veranderen van gedrag. Je moet met mensen praten over wat hen bezighoudt, je moet aansluiten bij hun issues voordat ze bereid zijn jouw boodschap te ontvangen. Elke leider die ik sprak, had het over de noodzaak om aan te sluiten bij het publiek, de toehoorder, over  &;audience-centric communication’.

7. Als je gehoord wilt worden, moet je eerst luisteren. &;Veel leiders vonden luisteren de moeilijkste van alle vaardigheden, in ieder geval de moeilijkste om goed onder de knie te krijgen. Soms is simpel luisteren naar de ander al een ‘act of insipration.’ Of zoals een van de geïnterviewden het zei: ‘You have to give people a damn good listening to. Als je luistert en goede ideeën oppikt of medewerkers helpt dingen op te lossen, kweek je enorme goodwill  en laat je zien dat je aan hun kant staat. Je moet leren luisteren voorbij de woorden – naar de motieven en agenda’s en je moet laten zien dat je het begrijpt, zonder dat je het er per se eens bent met de ander.&;

8. Een leider heeft een duidelijke mening. ‘Het is altijd de persoon met de sterkste mening die de groep beïnvloedt. Als leider moet je opstaan en je mening laten horen, keer op keer. Leiders besteden te weinig aandacht aan het formuleren van een duidelijk standpunt – een point of view.  De beste points ‘draagt’ waarden en doelen en maakt duidelijk welke voordelen er verbonden zijn. Het zet mensen aan tot actie.

9. Gebruik verhalen en metaforen. ‘Mensen laten luisteren is één ding, maar ervoor zorgen dat ze echt aandacht voor je hebben en zich ook nog herinneren wat je gezegd hebt, is een enorme uitdaging. Daarom zijn er verhalen. Good stories get under the cynical radar and touch hearts. Backed up by facts to cover off the mind, stories have the power to move people. De beste verhalen vertellen iets over klantervaringen of maken helden van medewerkers. Ze laten zien wat de waarden van de onderneming zijn of leggen juist frustraties bloot – frustraties van medewerkers die hun best willen doen maar daarin gehinderd worden door het systeem.&;

10. Actions speak louder than words. ‘Ook al een cliché maar daarom niet minder waar. Leiderschap betekent: kijken, handelen en wandelen als een leider. Leiders vergeten vaak dat ze de hele tijd bekeken en gezien worden. Onbewust uitgezonden signalen, lichaamshouding: het heeft een grote impact. Van een gefronste wenkbrauw als iemand iets zegt, een boze blik of door het kantoor lopen zonder iets te zeggen: alles wordt opgepikt en uitgelegd. Goede leiders communiceren positief en optimistisch. En er is niets zo ondermijnend als iets beweren en het tegengestelde uitstralen.&;

11. Bereid je goed voor op publieke optredens. ‘Veel leiders lopen averij op, omdat ze zich niet goed voorbereiden op openbare optredens. Goede training is aan te bevelen, maar de praktijk is de beste leermeester, wees nooit zelfgenoegzaam, het is het risico niet waard.’

12. Leer, herhaal, review en verbeter. ‘Als je ernaar streeft een betere communicator te worden, word je ook een betere leider. Alle leidinggevenden die ik sprak waren constant bezig om zichzelf te verbeteren. En het belangrijkste was dat ze frank en vrije feedback accepteerden. Communicatie is het belangrijskte onderdeel van inspirerend leiderschap en ‘the simple truth is that you have to get better at it.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie