Convenant sponsoring onderwijs

Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs heeft samen met de Consumentenbond, de Groep Educatieve uitgeverijen en verschillende onderwijsinstanties een convenant getekend over het gebruik van sponsoring binnen het onderwijs. Het is vijf jaar geldig en zal in 2006 worden geëvalueerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het uitgangspunt van het kabinet is dat de overheid verantwoordelijk is en

blijft voor de financiering van hoogwaardig en toegankelijk onderwijs.

Sponsoring is alleen bedoeld als aanvulling op de kernactiviteiten van de school, en mag de inhoud van het onderwijs niet beïnvloeden. Staatssecretaris Adelmund erkent dat private betrokkenheid bij het onderwijs dilemma's kan veroorzaken. Door het convenant hoopt zij de negatieve effecten van sponsoring tegen te gaan. Concreet betekent dit dat in het lesmateriaal geen reclame mag voorkomen. Bij de aanschaf van computerapparatuur mag geen sprake zijn van verplichte afname van software bij de sponsor. Bij sponsoring van bouw, inrichting of exploitatie van de school mag de sponsor zich niet bemoeien met die zaken zelf. Sponsoring van cateringactiviteiten mag niet van invloed zijn op de tijdsindeling van de school (bijvoorbeeld verlenging van pauzes ter verhoging van de consumptie). Uit eerder onderzoek blijkt dat ongeveer dertien procent van de scholen in het primair onderwijs wordt gesponsord. De bedragen liggen tussen de 450 en 2250 euro. In het voortgezet onderwijs wordt zo’n zevenentwintig procent van de scholen gesponsord. Het gaat dan om een bedrag dat ligt tussen de 2250 en 4545 euro. De bedragen en het aantal scholen zijn de laatste jaren stabiel gebleven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie