De weg naar innovatie

Het is voor bedrijven belangrijk om te innoveren. Wie niet innoveert, blijft achter en wordt zo ingehaald door de concurrentie. Dat wil natuurlijk niemand, maar hoe kan een bedrijf nu precies innoveren en wat wordt onder innovatie verstaan?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om dit te beantwoorden is het belangrijk om de diverse innovatiemogelijkheden te onderscheiden. Er zijn namelijk verschillende innovatieniveaus mogelijk die elk tot succes kunnen leiden. Elaine Dundon deelt innovatie in haar boek in de volgende drie aspecten:
1) Efficiency innovation
2) Evolutionary innovation
3) Revolutionary innovation
Onder Efficiency innovation worden incrementele veranderingen verstaan, die verbeteren wat er al is. Je kunt hierbij denken aan een algemeen bestand voor de urenregistraties etc.
Onder Evolutionary innovation worden veranderingen verstaan, die onderscheidend nieuw en beter zijn. Een voorbeeld hiervan is van distributiekanaal veranderen, die echter al wel bestaat bij concurrenten. Het gaat hier volgens haar vooral om innovaties op gebied van kostenbesparing en totale kwaliteit management.
Onder Revolutionary innovation worden veranderingen verstaan, die totaal nieuw en beter zijn. Dit zijn voornamelijk innovaties op gebied van nieuwe technologieën of iets totaal anders doen dan de concurrenten (bijvoorbeeld die als eerste een geheel ander distributiekanaal inzet dan gebruikelijk is in haar industrie).

Efficiency innovation is dus voornamelijk intern en kleinschalig, terwijl Evolutionary en Revolutionary innovation grotere vormen van innovatie zijn. Evolutionary innovation en Revolutionary innovation worden ook wel omschreven als marktgerichte innovatie. Onder wordt volgens Six Fingers het volgende verstaan: ‘een proces om met ideeën verdedigbare klantwaarde te genereren waarmee een profijtelijk doel bereikt wordt’.

Verder beschrijft Dundon in haar boek de 9 stappen van het innovatieproces, verdeeld over de volgende 3 punten: Begrijpen ? Verbeelden ? Actie
Uiteraard zijn er nog meerdere theorieën en modellen van het innovatieproces, maar ik beperk me in deze blog slechts tot de stap ‘verbeelden’. Dit doe ik, omdat in deze stap juist naar voren komt hoe bedrijven richting geven aan hun innovatieproces. De stap ‘begrijpen’ laat zien waarom een bedrijf zou moeten innoveren, maar hoe wordt pas bij ‘verbeelden’ duidelijk. ‘Actie’ gaat vervolgens verder met de implementatie van de innovatie concepten.

Dundon geeft zelf aan dat men tot ideeën kan komen door te geloven in creativiteit, nieuwsgierig te zijn, connecties proberen te ontdekken, het grote plaatje te zien, de toekomst proberen te voorspellen en het buitengewone te doen. Dit zijn voornamelijk voorbeelden van karaktereigenschappen.

Tom Kelley, schrijver van gaat hier verder op in over de eigenschappen van een goed team en het belang van goede brainstormsessies om ideeën te genereren. Het is dus van belang om de juiste mensen met de juiste eigenschappen binnen de organisatie te hebben om tot goede ideeën te komen om te innoveren. Vele andere boeken sluiten hier ook bij aan.

Het boek , geschreven door Kim en Maborgne, beschrijft weer 6 paden hoe bedrijven kunnen starten met innovatie:
1) Kijk naar alternatieve industrieën
2) Kijk naar andere strategische groepen binnen de huidige industrie
3) Kijk naar andere klantenrollen
4) Kijk naar aanvullende producten en diensten
5) Kijk naar andere functionele of emotionele aantrekkingen van kopers
6) Kijk door de tijd heen
Al deze paden kunnen leiden tot innovatie en geven aan hoe bedrijven ideeën kunnen genereren.

In de boeken komen ook vormen terug, die Rob Adams () omschrijft als . Branchmarking houdt in dat je buiten de huidige industrie kijkt naar andere industrieën, wat zij doen om zo tot goede ideeconcepten te komen. Branchmarking is dus het gebruik maken van best practices in andere industrieën en die vervolgens doorvertalen naar je eigen industrie.

Al met al goede manieren om tot ideeën te komen. Internet speelt hierin ook een steeds grotere rol, omdat web applicaties het steeds eenvoudiger maken om input te krijgen van de klant op producten en diensten. Denk hier vooral aan de mogelijkheden die web 2.0 bieden.

Om tot innovatie te komen is het dus belangrijk dat er een proces wordt afgelopen. Het is belangrijk dat de juiste personen, op basis van hun karaktereigenschappen, geselecteerd worden en zó optimaal mogelijk mee kunnen doen in dit proces. Om verder tot inspiratie te komen kunnen bedrijven kijken naar de diverse paden, omschreven door Kim en Maborgne en kan er gekeken worden naar andere branches, geluisterd worden naar de consumenten, leveranciers en andere derden. Mogelijkheden genoeg dus.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie