Facebook staat nu in de top-10 van meest waardevolle merken

Het merk staat op de achtste plaats in Best Global Brands-lijst van Interbrand.

Interbrand publiceerde 25 september voor de 18de keer zijn Best Global Brands-lijst, waarin de 100 merken met de grootste merkwaarde in zijn opgenomen.

Apple staat voor de vijfde jaar op een rij bovenaan als waardevolste merk in de wereld. Ook de nummer twee, Google, behoudt voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn plek.

De merkwaarde van Apple steeg het afgelopen jaar met 3 procent, die van Google met 6 procent.

Techbedrijven maken nu voor 50 procent de dienst uit in Interbrands Best Global Brands-lijst. In 2016 was dat 40 procent.

Facebook, nieuw dus in de top10 ziet volgens Interbrand een groei van 48 procent qua merkwaarde. Andere sterke winstgroeiers zijn  Amazon (29 procent), Adobe (19 procent), Adidas (17 procent) en Starbucks (16 procent).

Andere nieuwkomers zijn Netflix (op plaats 78), Ferrari (88ste positie), Salesforce.com (nummer 84).

Hoogste Nederlands merk op de lijst is Philips, dat een groei zag van 2 procent (10,1 miljoen dollar).

Heineken staat op de 85ste plaats, met 1 procent groei (merkwaarde 5,3 miljoen dollar)

Hewlett Packard Enterprise is het merk met het meeste waardeverlies, 19 procent en staat nu op 9 miljoen dollar.

Interbrand kijkt bij het samenstellen van de lijst naar drie onderdelen die samen voor de waarde van het merk zorgen: de financiële prestatie van de producten en diensten, de rol die het merk speelt in het beïnvloeden van de consumentenkeuze en in hoeverre het merk in staat is een premiumprijs te vragen of voor inkomsten voor het bedrijf zorgt.

Beeld: Ester Vargas

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie